نبرد خیابانی در فلوجه و شهرهای اقماری/ الصقلاویه تا ساعاتی دیگر آزاد می شود


خبرنگاران ایرنا روز سه شنبه در حین تهیه گزارش از منطقه عملیاتی غرب بغداد، ستون هایی از خودروهای نفربر حامل نیروهای تازه نفس را مشاهده کردند که به همراه تجهیزات زرهی راهی منطقه الصقلاویه بودند و هر از گاهی آمبولانس ها در دو سوی جاده ذراع دجله در غرب بغداد آژیرکشان تردد می کردند.
شهر الصقلاویه در حدود 8 تا 10 کیلومتری شمال غرب فلوجه هم اکنون در محاصره کامل قرار دارد و درگیری های خیابانی و خانه به خانه در مناطق مختلف این شهر در روز سه شنبه ادامه یافت و در شرایطی که گروه تروریستی داعش برای حفظ این شهر تقلا می کردند، نیروهای عراقی بر فشار لحظه به لحظه خود افزودند.
هم اکنون بیش از 80 درصد این شهر به کنترل نیروهای عراقی در آمده است و ابوعلی البصری مسئول عملیات الحشدالشعبی، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در منطقه ، ضمن اشاره به این درگیری ها پیش بینی کرد که این شهر تا ساعات آینده بطور کامل آزاد خواهد شد و با آزادی آن ، داعش در تنگنای هرچه بیشتری در فلوجه قرار خواهد گرفت.
درهمین حال، شدت نبردهای دو روز گذشته در البوشجل، در شمال غرب الصقلاویه، بیش از سایر مناطق بود بطوری که گروه تروریستی تکفیری داعش با 120 تن از تروریست های خود و خودروهای بمب گذاری شده، به مواضع نیروهای سرایا عاشورا در البوشجل حمله کرد که این حملات با پاسخ به موقع نیروهای عاشورا تاکنون عقیم مانده است.
گفته شده که ده ها تن از نیروهای داعش در این درگیری ها کشته شده اند و ضربات وارده فرماندهان داعش را وادار کرد که به نیروهای خود در این منطقه و همچنین منطقه العوینات دستور عقب نشینی به مرکز الصقلاویه و فلوجه را صادر کنند.
همچنین نبردهای سنگینی در نزدیکی پل الصقلاویه میان داعش و نیروهای الحشدالشعبی جریان دارد و یک منبع امنیتی در منطقه عملیاتی به خبرنگار ایرنا گفت که پیشروی نیروهای عراقی در طول جاده بین المللی بغداد - الرمادی- مرز اردن ، در نواحی شمال الصقلاویه ادامه دارد.
گروه تروریستی داعش ، ماه ژانویه 2014 بعد از هفته ها درگیری با ارتش عراق، الصقلاویه را همراه با فلوجه و الکرمه دیگر شهرستان اقماری فلوجه، به اشغال خود در آورد.
الکرمه، الصقلاویه و فلوجه در شرق استان الانبار، مثلث تروریستی را در فاصله ای بین حدود 22 تا 55 کیلومتری غرب بغداد تشکیل می دهند که گروه تروریستی داعش در طول دو سال گذشته بیشتر حملات انفجاری، انتحاری و مسلحانه خود را از این منطقه راهبری کرده است، بطوری که بسیاری از کارشناسان امنیتی از ماه ها قبل هشدار داده بودند که این مثلث تروریستی مهمترین منبع تهدید بغداد است.
خاورم*4*1770* 3404



چرا انگلیس فاسدترین کشور جهان است؟


گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، «روبرتو ساویانو» روزنامه‌نگاری 36 ساله است که بیش از یک دهه بر روی افشای معاملات جنایی مافیای ایتالیا کار کرده است. وی از زمان افشاگری سال 2006 درباره اعضای گروه مافیایی «کامورا» در ایتالیا تحت حفاظت پلیس زندگی می‌کند.

 

وی در فستیوالی ادبی گفت: «شاید اگر بپرسم که از نظر شما فاسدترین کشور روی کره زمین کدام است، به من بگویید افغانستان، شاید هم یونان، نیجریه و یا جنوب ایتالیا اما من می‌گویم انگلیس. این بروکراسی، پلیس و یا سیاست انگلیس نیست که دچار فساد شده بلکه سرمایه مالی آن فاسد است. 90 درصد صاحبان سرمایه در لندن دفاترشان در خارج است.»

 

این روزنامه‌نگار افشاگر افزود: «جزایر جرسی و کیمن در شمال غرب ساحل فرانسه در کانال مانش، دروازه‌های دسترسی به پایتخت مجرمانه در اروپا هستند و انگلیس کشوری است که اجازه این کار را می‌دهد. دانستن این مساله اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل است که امروز به این فستیوال آمده‌ام و این را به شما می‌گویم چون این درباره دولت شماست.»

 

دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس به شدت تحت فشار است تا پناهگا‌ه‌های امن مالیاتی خارجی را که در سرزمین‌های فرادریایی بریتانیا فعالیت دارند، اصلاح کند. انگلیس اوایل امسال میزان یک نشست ضد فساد بود. انگلیس در رده‌بندی بین‌المللی شفافیت سال 2015 در جایگاه دهم قرار گرفت.

 

به گفته این روزنامه‌نگار، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هم موجب می‌شود تا جرایم سازمان‌یافته بیشتری در این کشور رخ دهد. وی تاکید کرد: «خروج از اتحادیه اروپا به معنای آن است که اجازه این کار داده می‌شود. این بدین معناست که به نهادهای قطری، کارتل‌های مکزیکی و مافیای روسی اجازه دهیم که قدرت بیشتری به دست آورند. در همین حال، بانک چند ملیتی اچ اس بی سی انگلیس دو میلیارد یورو به دولت آمریکا جریمه پرداخت چرا که پول‌های کارتل‌ها را پولشویی کرده بود. ما مدرک داریم.»

روزنامه اعتماد:فراکسیون امید برای نایب رئیس شدن علی مطهری تلاش می کند

روزنامه اعتماد نوشت:ترکیب هیات رییسه موقت ٩ به ٣ به نفع فراکسیون «ولایت» شکل گرفت. ترکیبی که البته شاید برای انتخابات هیات رییسه دایم مجلس قدری تغییر کند البته نه در سطح ریاست.

 اختلاف ٧٠ رای میان محمدرضا عارف و علی لاریجانی دیگر جای تکرار رقابت بین این دو باقی نگذاشته و فراکسیون امید اعلام کرده که در روزهای آینده علی لاریجانی بدون حضور عارف باید رای نمایندگان را برای تثبیت در کرسی ریاست جلب کند.

اما در ترکیب نواب رییس اصلا اوضاع این‌گونه نیست. علی مطهری تنها با اختلاف چهار رای نسبت به محمد دهقانی از رسیدن به کرسی نایب‌رییسی باز ماند. جبران این چهار رای شاید کار چندان دشواری برای او نباشد. حال آنکه ١٢٢ رای حمیدرضا حاجی‌بابایی نیز امید چندانی در رقابت هیات رییسه دایم برای او به همراه ندارد. او ١٤ رای تا منتخب دوم یعنی محمد دهقانی فاصله دارد و به هم زدن این توازن برای حاجی‌بابایی قدری سخت به نظر می‌رسد.

همه اینها در حالی است که به نظر می‌رسد مسعود پزشکیان جایگاه خود را برای نایب‌رییسی با ١٥٤ رایی که کسب کرده، تثبیت شده می‌بیند. او با اختلاف ١٨ رای از نفر اول ایستاده و قدری کنار زدنش برای اصولگرایان سخت و شاید غیر ممکن باشد. اما در ترکیب دبیران هیات رییسه اختلاف ١٢ رای بین نفر ششم و هفتم نیز اختلافی است که جبرانش برای محمد علی وکیلی و فراکسیون امید ساده نیست.

این وضعیت برای ترکیب ناظران هیات رییسه هم تکرار شده و نفر سوم با نفر چهارم ١٩ رای اختلاف دارند. هر چند بعید است که فراکسیون امید رقابت برای کسب کرسی بیشتر در ترکیب دبیران و ناظران هیات رییسه را کنار بگذارد اما قطعا دستور کار اصلی این مجموعه رساندن مطهری به هیات رییسه خواهد بود. اتفاقی که اگر بیفتد اهمیت آن تنها در تغییر توازن ٩ به ٣ هیات رییسه به وضعیت ٨ به ٤ نخواهد بود. چرا که گرفتن دو کرسی نایب‌رییسی برای فراکسیون امید نمی‌تواند کمتر از گرفتن کرسی ریاست مهم باشد و کسی نیست که تفاوت جایگاه نواب رییس با دبیران و ناظران هیات رییسه را ندارند.

توقف فروش بمب های خوشه ای آمریکا به عربستان

به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه اینترنتی فارن پالیسی در گزارشی اعلام کرده است که دولت آمریکا قصد ندارد بمب های خوشه ای به دولت عربستان واگذار کند. گفته می شود کاخ سفید تحت فشارهای سازمانهای حقوق بشر مجبور به این کار شده است.

یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود اعلام کرده است که دولت این کشور از این پس بمب های خوشه ای به عربستان سعودی نمی فروشد. کاخ سفید می گوید عربستان این بمب ها را علیه مردم یمن استفاده می کند.

فروش این بمب های خوشه ای توسط آمریکا به عربستان در حالی بوده است که بیش از صد کشور جهان در سال ۲۰۰۸ پیمان ممنوعیت استفاده از بمب های خوشه ای را امضا کرده اند.

چند هفته پیش سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارشی دولت عربستان را به استفاده از بمب های خوشه ای علیه مردم غیر نظامی یمن متهم کرده بود.

 بر اساس این گزارش عربستان و کشورهای عربی در یمن به دفعات از بمب های خوشه ای در اماکن مسکونی استفاده کرده اند.

توقف مزدوران سعودی در شبوه/۷۰ مزدور کشته و زخمی شدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المسیره، در پی پیشروی ناکام مزدوران سعودی در بخش عسیلان در استان شبوه واقع در جنوب یمن ۷۰ نفر از این مزدوران از جمله تعدادی از سرکردگان ارشد آنها کشته و زخمی شدند.

یک منبع نظامی اعلام کرد که مزدوران سعودی قصد پیشروی به سمت مناطق الساق، الصفراء و حید بن عقیل در بخش عسیلان را داشتند که نیروهای ارتش و کمیته های مردمی با آنها به مقابله برخاسته و تلفات سنگینی را به آنها وارد کردند.

این منبع اعلام کرد که در پی این درگیری ها که ۱۲ ساعت ادامه داشت ۲۷ نفر از مزدوران کشته و ۴۵ نفر دیگر زخمی شدند. نیروهای ارتش و کمیته های مردمی همچنین یک زره پوش و ۲ خودروی مزدوران را نیز در جریان درگیری ها منهدم کردند.

در همین حال جنگنده های سعودی و مزدوران آنها همچنان به نقض آتش بس در یمن ادامه می دهند. یک منبع نظامی اعلام کرد که جنگنده های سعودی دو حمله هوایی را به منطقه مبدعه در بخش «نهم» استان صنعاء انجام دادند. این جنگنده ها همچنین بر فراز استان های عمران والجوف به پرواز درآمدند.

به گفته منبع مذکور پیشروی مزدوران سعودی به سمت جبل حبشی در استان تعز ناکام ماند. مزدوران سعودی با استفاده از سلاح های متوسط منطقه الغاوی در بخش الوازعیه را نیز بمباران کردند.

در استان الجوف نیز مزدوران سعودی بخش المتون را مورد حمله موشکی و توپخانه ای قرار دادند