چرا انگلیس فاسدترین کشور جهان است؟


گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، «روبرتو ساویانو» روزنامه‌نگاری 36 ساله است که بیش از یک دهه بر روی افشای معاملات جنایی مافیای ایتالیا کار کرده است. وی از زمان افشاگری سال 2006 درباره اعضای گروه مافیایی «کامورا» در ایتالیا تحت حفاظت پلیس زندگی می‌کند.

 

وی در فستیوالی ادبی گفت: «شاید اگر بپرسم که از نظر شما فاسدترین کشور روی کره زمین کدام است، به من بگویید افغانستان، شاید هم یونان، نیجریه و یا جنوب ایتالیا اما من می‌گویم انگلیس. این بروکراسی، پلیس و یا سیاست انگلیس نیست که دچار فساد شده بلکه سرمایه مالی آن فاسد است. 90 درصد صاحبان سرمایه در لندن دفاترشان در خارج است.»

 

این روزنامه‌نگار افشاگر افزود: «جزایر جرسی و کیمن در شمال غرب ساحل فرانسه در کانال مانش، دروازه‌های دسترسی به پایتخت مجرمانه در اروپا هستند و انگلیس کشوری است که اجازه این کار را می‌دهد. دانستن این مساله اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل است که امروز به این فستیوال آمده‌ام و این را به شما می‌گویم چون این درباره دولت شماست.»

 

دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس به شدت تحت فشار است تا پناهگا‌ه‌های امن مالیاتی خارجی را که در سرزمین‌های فرادریایی بریتانیا فعالیت دارند، اصلاح کند. انگلیس اوایل امسال میزان یک نشست ضد فساد بود. انگلیس در رده‌بندی بین‌المللی شفافیت سال 2015 در جایگاه دهم قرار گرفت.

 

به گفته این روزنامه‌نگار، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هم موجب می‌شود تا جرایم سازمان‌یافته بیشتری در این کشور رخ دهد. وی تاکید کرد: «خروج از اتحادیه اروپا به معنای آن است که اجازه این کار داده می‌شود. این بدین معناست که به نهادهای قطری، کارتل‌های مکزیکی و مافیای روسی اجازه دهیم که قدرت بیشتری به دست آورند. در همین حال، بانک چند ملیتی اچ اس بی سی انگلیس دو میلیارد یورو به دولت آمریکا جریمه پرداخت چرا که پول‌های کارتل‌ها را پولشویی کرده بود. ما مدرک داریم.»

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.