دولت سوریه پیروز جنگ خواهد بود!

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری دانشجو، به نقل از دیپلماسی ایرانی، «آلیستر کروک» مامور سابق ام آی 6 در یادداشتی در هافینگتون پست به بررسی و پیش بینی آینده بحران سوریه پرداخت:

 

اواخر شب 2 فوریه خبری توسط ایلیا مغنایر، خبرنگار مشهور گروه رسانه ای الرای منتشر شد: «تمام ارتباطات و خطوط تجهیزاتی میان ترکیه و حلب قطع شد.» این گونه به نظر می رسد: ارتش سوریه و شبه نظامیان متحدش با حمایت حزب الله و نیروی هوایی روسیه توانست کنترل این منطقه را در اختیار بگیرد و موجب قطع ارتباط شورشیان با مرزهای ترکیه شود. علاوه بر این خطوط تجهیزاتی گروه داعش هم حذف شده است.

 

اهمیت استراتژیک روستاهای شمال حلب در این است: با کنترل این منطقه، دمشق خطوط تجهیزاتی اصلی ترکیه و حلب را قطع کرد. شریان حیاتی حومه این شهر منجر به فتح خود شهر هم خواهد شد. همزمان یکی از خطوط اصلی انتقال نفت داعش به ترکیه هم قطع شد. اگر اوضاع به همین منوال پیش رود، دولت مناطق شورشیان را در اختیار خواهد گرفت و در مدت کوتاهی همه نیروهای مخالف محاصره خواهند شد.

 

ادوارد دارک، اسم مستعار یکی از تحلیلگران مسائل سوریه در حلب در 3 فوریه در توییتی می گوید: «این آغاز پایان یافتن حضور جهادی ها در حلب است. پس از 4 سال جنگ و ترور، مردم نهایتاً می توانند نوری را در افق ببینند.»

 

با نگاه به نقشه سوریه متوجه نکته مهمی به نام مناطق تحت کنترل کردها می شویم. البته در واقع «کنترل» کلمه مناسبی نیست. اما این اراضی موضعی دوستانه در مقابل ارتش سوریه دارند. نیروهای کرد از سوی نیروی هوایی روسیه و گاهی اوقات نیروی هوایی آمریکا، حمایت می شوند. کانتون افرین در شمال غرب سوریه، محلی است که سازمان سیا برای ائتلاف شورشیان تجهیزات می فرستد.

 

اگر نیروهای دولتی به سمت شمال حرکت کنند با استفاده از روابط دوستانه ای که با کردها در شمال غرب دارند، می توانند تقریباً به طور کامل نیروهای النصره و نیروهای شورشی را محاصره کنند.

 

مناطقی که در اختیار داعش قرار دارند، به ویژه مرز شهر جرابلس با ترکیه، همچنان باز خواهد ماند. ترکیه مدعی است که این منطقه «خط قرمز» است. با بسته شدن مسیرهای ارتباطی مناطق کردنشین با ترکیه، آنکارا در پاسخ اعلام کرد که می تواند به سوریه حمله کند. با این حال چنین اقدامی بعید است.

 

در چند روز اخیر، سخنگوی وزارت دفاع روسیه هشدار داد که شواهد روشنی از آماده شدن ترکیه برای حمله نظامی به سوریه وجود دارد. به نظر می رسد صدور این اعلامیه از سوی روسیه یک هشدار برای ترکیه بوده است تا دست به چنین اقدامی نزند. در عین حال سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به وضوح (برای ترکیه و دیگران) روشن کرده که روسیه به دنبال بستن مرز میان مناطق در کنترل داعش و ترکیه است، چون این کار برای برقراری آتش بس و مسدود کردن رفت و آمد میان مرز ترکیه و سوریه که موجب پشتیبانی از شبه نظامیان می شود، ضروری است. وی می گوید: «بدون بسته شدن مرزها سخت است که انتظار داشته باشیم آتش بس رخ دهد.»

 

روسیه مودبانه به ترکیه گفته است که چنین مسئله ای می تواند منجر به خطر رویارویی مستقیم و جنگ شود. با این حال اخیراً نیروهای داعش بنا به دلایلی شروع به تخلیه این مناطق کرده اند. همچنین گزارش شده است که روسیه چند فرونده جنگنده پیشرفته اش را که به آسانی بر جنگنده های اف-16 ترکیه برتری دارند، در سوریه مستقر کرده است.

 

به نظر نمی رسد آنچه در سوریه در حال وقوع است، براساس تحلیل های سیاستمداران غربی یک «باتلاق» باشد، بلکه یک دستاورد نظامی مشخص است. آن گونه که یک تحلیلگر مطلع می گوید، میز مذاکره در ژنو نیست. مذاکرات اصلی در میدان های جنگ ادلب و حلب در حال وقوع است.

 

من انتظار دارم که سوریه بار دیگر یک دولت قدرتمند در منطقه شود و شاید روابط نزدیکی را با عراق دنبال کند، در این صورت برخی از کشورهای خلیج فارس تحت الشعاع قرار خواهند گرفت.

 

بسیاری از نخبگان آمریکایی و اروپایی به سختی می توانند این نتیجه را هضم کنند. دیپلمات های غربی و مقامات نظامی از کلمه باتلاق برای توصیف عدم دستیابی به دستاورد سیاسی و یا حفظ شرایط موجود صحبت می کنند. با این حال این مسئله با کمک مستقیم روسیه، ایران و حزب الله به دست می آید.

 

ائتلاف 4+1 (سوریه، عراق، ایران، روسیه و حزب الله) احتمالاً طراح امنیتی قسمت هایی از خاورمیانه و احتمالاً آسیای مرکزی هستند. چین هم با پروژه اقتصادی «یک کمربند، یک جاده» می تواند جزء این طراحان باشد. چین هم مانند سوریه و عراق در برابر وهابیت آسیب پذیر است. مقامات چین باید آگاه باشند که آمریکا می تواند دوباره با استفاده از ابزار وهابیت، پروژه جدید آنها را با مشکل روبرو کند.

چراغ سبز ظریف به سعودی‌ها/ آیا دولت روی زخم بازماندگان حادثه منا نمک می‌پاشد؟

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو -بیرجند؛ هنوز صدای یا حسین (ع) حاجیان تشنه در گوش برادران مسلمانشان هست، همان‌ها  که چند قطره آب می‌توانست مسیرشان را تغییر دهد و امروز به جای خوابیدن در کنج قبرستان در کنار خانواده‌شان زندگی می‌کردند اما وهابیون سعودی و یا به تعبیری یزیدیان زمان به جای کمک به زنده ماندن این حاجیان، با برخی اقدامات خودشان منجر به شهادت بیش از۷هزار مسلمان از سراسر دنیا که حدود ۴۰۰ نفر از ان‌ها ایرانی بودند شدند.

 

اما این روز‌ها دیپلماسی لبخند به بنی سعود هم روی خوش نشان داده و وزیر امور خارجه کشورمان در مراسم افتتاحیه کنفرانس امنیتی مونیخ از ابراز علاقه خود برای رابطه با سعودی‌ها سخن رانده و گفته که «کشورهای منطقه با «تهدیدهای مشترکی» رو به رو هستند که برای «برادرانمان در ترکیه، عربستان سعودی، پاکستان و حتی افغانستان و کشورهای مرکز آسیا» ایجاد مشکل کرده است».

 

علاقه‌مندی وزارت خارجه دولت تدبیر و امید به رابطه با ریاض مدتی قبل هم علنی شده و ظریف در نشستی مطبوعاتی با «ماجد العلی» سردبیر روزنامه «الرأی» کویت و تعدادی دیگری از اصحاب روزنامه‌های عربی درباره افق‌های رابطه میان تهران و ریاض گفته: «ما نیاز به فعالیت رسانه‌ای بیشتری در منطقه عربی داریم، افکاری عمومی ضدایرانی وجود دارد و آنچه در این زمینه برای ما مهم است خطری همیشگی است که ایران، عربستان و عراق را تهدید می‌کند اما باید تاکید کنیم که امنیت عربستان برای ما مهم است و امیدواریم دوستان ما در ریاض این موضوع را درک کنند. دست ما برای مبارزه با تروریسم به سوی دوستان و برادرانمان دراز است و این فقط یک شعار نیست».

 

این سخنان نشان از علاقه‌مندی دولت برای ارتباط با عربستان سعودی که این روز‌ها حامی اصلی داعش و گروه‌های تکفیری است، دارد؛ این‌ها در حالی است که مردم ایران با شعارهای ضد آل سعود در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال نفرت خود را از وهابیون سعودی اعلام کردند.

 

برادران افراطی و حامی داعش!

 

سجاد جعفری، دبیر قرارگاه دانشجویی شهید کاوه خراسان جنوبی با بیان اینکه لبخندهای بی‌ملاحظه و بی‌حساب وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در برابر جنایت‌های رژیم سعودی نمک پاشیدن بر زخم‌های خانواده‌هایی است که این روز‌ها در فراق عزیز از دست رفته خود در منا خون می‌گریند، گفت: نمک پاشیدن به زخم یمنی‌های به پاخاسته‌ای است که نمی‌دانند به کدامین گناه باید هر روز شاهد از دست رفتن زنان و کودکانشان زیر بمباران‌های وحشیانه هواپیماهای سعودی صهیونیستی باشند.

 

وی با اشاره به اینکه این گفته هابی توجهی به هزاران جنایات و اعمال خبیثانه رژیمی است که این روز‌ها هم راستا با منافع رژیم صهیونیستی که جبهه استکبار از هیچ روشی در جهت گسترش و ترویج ایران هراسی در انظار بین المللی و تفرقه بین امت اسلامی دریغ نورزیده است، گفت: برادر خطاب کردن افراطیون و داعش پرورهایی که در تلاشند تا اثری از برادری در دنیای اسلام باقی نماند آن هم از زبان وزیر خارجه دولتی که دلسوزان این کشور و نظام را با بربچسب‌های مختلف مورد توهین و افترا قرارداده و حتی از یک بار به کار بردن واژه برادر برای آن‌ها دریغ کرده تعجب برانگیز و مورد سوال اذهان عمومی است.

 

از آل سعود نمی‌گذریم

 

حسین بذرگری، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی بیرجند هم با بیان اینکه عربستان حکومتی است که حاکمانش به خون شیعیان تشنه هستند، گفت: چطور امکان دارد وزیر امورخارجه ما صحبت از دوستی وبرادری با این‌ها را داشته باشد و بهتر است یکی آقای ظریف را از این خواب بیدار کند.

 

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) بعد از کشته شدن بیش از۴۰۰نفر از ایرانیان در مراسم حج از عباراتی همچون «از آل سعود نمی‌گذریم» و «آل سعود وارثان ابی سفیان و ابی لهب و رهروان یزیدهستند» برای این حکومت استفاده کردند، گفت: حال چه شده است که وزیر امور خارجه ما آن‌ها را دوست و برادر خطاب می‌کند.

 

این فعال دانشجویی افزود: فقط در همین امسال شاید جنایت‌های مانند تجاوز به دو نوجوان ایرانی، کشتن بیش از۴۵۰ نفر از زائران خانه خدا، شهید کردن شیخ نمر و موارد دیگری از جمله همکاری همه جانبه به گروهک‌های تروریستی خود همه دلایلی است که نشان از سفاک بودن این وهابی‌های کثیف می‌باشد.

 

بذرگری خاطر نشان کرد: شخصیتی مثل عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان مدام ایران را در کمال پر رویی تهدید می‌کند و تهمت‌هایی را به ایران می‌زند، آن وقت چه شده است که آقای ظریف چنین شخصیتی را دوست و برادر خود خطاب می‌کند.

 

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی بیرجند افزود: بهتر نیست که ظریف بنشیند و شیوه برخورد و متن صحبت‌های مقام معظم رهبری را نسبت به عربستان سعودی بررسی کنند و آن‌ها را الگو قرار داده و به عنوان وزیر امور خارجه توانمند‌ترین کشور اسلامی در میان چشم جهانیان به ایراد سخنان خود بپردازد؟ درست است که شما به گفته خودتان به دنبال ارتباط سازنده با دیگر کشورهای جهان هستید اما باید بدانید که ارتباط با چنین حکومت سفاکی که حاضر نیست ایران را در میادین جهانی ببیند هیچ نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

 

عملکرد وزارت خارجه دولت ضد اقتدار ملی است

 

سعید عرب‌نژاد، فعال دانشجویی دانشگاه صنعتی بیرجند هم با بیان اینکه رفتار و عملکرد سیاست خارجی دولت در مسائل منطقه نه تنها از روی قاطعیت و از موضع قدرت نمی‌باشد بلکه کاملا منفعلانه و ضد اقتدار و عزت ملی است، گفت: مسائل منطقه و تجهیز و آمادگی و هماهنگی بیش از پیش دشمنان محور مقاومت، برنامه مدونی برای مقابله با جریان مقاومت در منطقه و تأمین امنیت رژیم نامشروع صهیونیستی و به حاشیه بردن مسئله اصلی جهان اسلام یعنی فلسطین می‌باشد.

 

وی با بیان اینکه حال سیاستی که دولت در منطقه پیش گرفته است، نه تنها جلوی این اقدامات را نگرفته بلکه کاملا باعث شده امروز دشمنان انقلاب به خصوص آل سعود خبیث جری شده و ایران را منزوی خطاب کنند، بیان داشت: مشکلی که امروز شاهد آن در منطقه هستیم از تسلیح مستقیم گروه‌های تروریستی و معارض نظام سوریه توسط عربستان و تسلیح داعش توسط آمریکا همگی با حمایت‌های معنوی تفکر وهابیت و حمایت‌های مادی رژیم سعودی می‌باشد.

 

این فعال دانشجویی با بیان اینکه به اعتراف خود نمایندگان مجلس سنا و دولتمردان آمریکایی، این تفکر وهابی حاکم بر عربستان، کاملا با آموزه‌های داعش و القاعده مطابقت دارد و تا زمانی که وهابیت آیین رسمی سعودی‌ها می‌باشد، آن‌ها از القاعده و داعش حمایت می‌کنند، گفت: باز هم به اعتراف غرب که در روزنامه نیویورک تایمز به چاپ رسیده، مراحل تسلیح داعش که بر عهده سازمان سیا می‌باشد با بودجه مسستقیم و حمایت‌های مادی رژیم نامشروع سعودی است.

 

جنایت سعودی‌ها در فاجعه هولناک منا

 

عرب‌نژاد با بیان اینکه جنایات سعودی‌ها در فاجعه هولناک منا را نیز که یک کشتار جمعی وحشیانه بود، به هیچ عنوان نمی‌توان از یاد برد، افزود: ملتی که داغدارند هنوز و پرپر شدن عزیزانشان را با چشمانشان مشاهده کرده‌اند مطمئنا با این سخنان قلبشان به درد آمده و این روز‌ها شاید فقط خنده آن حرامی که به شهدای منا می‌خندید، امروز دولت ما به یک انتقاد و آرزو برای جهان عاری از افراط اکتفا می‌کند و یا در قضیه شهادت شیخ شهید آیت الله نمر پیام می‌دهد و در یک بند از آل سعود دلجویی نموده و در سه بند مردم کشورش و جوانان مومن و حزب اللهی را محکوم می‌کنند و به همگان وعده مجازات آن‌ها را می‌دهد.

 

وی با بیان اینکه ما در ۶ ماهه نخست امسال فرصت بی‌نظیری داشتیم که با حمایت‌های سیاسی و لجستیکی از مقاومت و جنبش انصارالله در یمن، کار رژیم سعودی را یکسره کرده که در این صورت هم بزرگ‌ترین حامی گروه‌های تروریستی و معارض در داخل سوریه و تا حدودی داعش، نابود می‌شد و هم فاجعه منا مطمئنا اتفاق نمی‌افتاد، افزود: حال سوال این است که با تمام این احوالات، چرا دولت همچنان سعودی‌ها را برادران خود می‌داند و از هر فرصتی برای عرض ارادت و نزدیک شدن به سعودی‌ها استفاده می‌کند؟ در صورتی که تمام شواهد دال بر این می‌باشد که ریشه تروریسم در منطقه آل سعود می‌باشد.

 

این فعال دانشجویی دانشگاه صنعتی بیرجند گفت: چرا دولت بعد دو ساعت از حادثه پاریس پیام تسلیت صادر می‌کند اما برای لبنان و نیجریه خیر، چرا امروز آقایان با تشییع شهدای یمنی مخالفت می‌کنند؟ این‌ها سوالاتیست که جوابش را فقط در ضمیمه‌های محرمانه یک توافق می‌توان پیدا کرد.

 

سخنان وزیر امور خارجه دل هزاران داغدار حادثه منا را به درد می‌آرود

 

ابوالفضل خیابانی، فعال دانشجویی دانشگاه بیرجند هم با بیان اینکه متاسفانه سیاست مداران کشور ما تبدیل به سیاست مداراها شدند، گفت: هرچند عربستان سعودی در پی خشمگین کردن مسئولان کشور ما است تا با حرکتی از جانب مقامات جمهوری اسلامی، ایران را در نظر ملت‌ها، کشوری وحشی و جنگ طلب نشان دهند اما مسئولان کشور و خصوصا وزارت خارجه نیز نباید به هر قیمتی به دنبال ارتباط با این خاندان پست باشند.

 

وی گفت: این سخنان وزیر امور خارجه ایران، دل هزاران داغدار از حادثه منا و اعدام شیخ شهید آیت الله نمر را به درد می آورد، چراکه جنایات آل سعود هرگز از ذهن ملت غیور ایران فراموش نخواهد شد و به قول امام(ره) هرگز از آل سعود نخواهیم گذشت.

 

خیابانی افزود: امید است تا روزی برسد که دیپلماسی عزت حاکم بر همه قوای کشور باشد نه دیپلماسی ذلت.

 

فردی بهتر و مناسب‌تر از آیت الله خامنه‌ای در فقهای موجود نمی‌بینم

رئیس مجمع تشخیص با اشاره به انتخاب حضرت آیت الله خامنه‌ای به عنوان رهبری گفت: تاکنون بهتر و مناسب تر از آیت الله خامنه ای کسی را در فقهای موجود نمی بینیم که بتواند کشور را اداره کند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله هاشمی رفسنجانی در اولین برنامه انتخاباتی خود برای شرکت در پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری که عصر امروز از شبکه تهران پخش شد، گفت: بنده برای بیان نظراتم در این برنامه صدا و سیما شرکت کردم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی حقیقتا از زبان مردم مطرح شد و بعد هم پذیرفتند و گفتند «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» که «جمهوری اسلامی» هدف اصلی آن بود و استقلال و آزادی نیز از شرایط تحقق این هدف است.

هاشمی رفسنجانی افزود: برای اینکه جمهوری اسلامی حالت رسمیت پیدا کند برخلاف همه انقلاب های دنیا، برای اولین بار رهبر انقلاب ایران، امام خمینی دستور دادند که رفراندوم برگزار شود و با برگزاری رفراندوم هم معلوم شد که نزدیک به 99 درصد مردم نیز همین هدف را قبول دارند بنابراین آنچه که مردم و رهبرشان خواستند «جمهوری اسلامی» بود که هنوز در انتظار تکمیل آن هستیم.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی دو مقوله جمهوریت و اسلامیت دارد، ادامه داد: جمهوریت با رای مردم شکل می گیرد و اسلامیت جایی است که جمهوری اسلامی باید در آن چارچوب عمل کند که مسائل زیادی را باید رعایت کنیم که مهمترین آن مسئله ولایت فقیه است.

هاشمی رفسنجانی انتخابات را تبلوری برای خواست اراده مردم دانست و تصریح کرد: شما می بینید همه امور کشور ما به انتخاب ها بر می گردد و انتخاب رهبری به دلیل خیلی تخصصی بودن، دو مرحله شده است بعد انتخابات مجلس ها و انتخاب رئیس جمهور است.

وی با اشاره به انتخابات شوراها گفت: این انتخابات هم در سراسر کشور و در شهرها و روستا برگزار می شود لذا در بعد مردمی کاملا مشخص می شود که این نظام، بر اساس جمهوریت است.

وی با اشاره به بعد اسلامیت نظام تصریح کرد: بعد اسلامی نظام را در قانون اساسی تضمین کرده ایم که آن هم ولایت فقیه است و خبرگان به دلیل آنکه تخصص شناخت ولی اصلح را دارند آنها متکلف هستند رهبری را انتخاب کنند.

وی با اشاره به شکل گیری خبرگان اضافه کرد: امام در سخنرانی اولیه خود گفته بودند که من قانون اساسی را اصلاح می کنم به دلیل آنکه در گذشته قانون اساسی همیشه با تشکیل دو مجلس سنا و شورای ملی تدوین می شد لذا در شورای انقلاب بحث شد که باید چکار کنیم.

هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: شورای انقلاب خدمت امام در قم رفتند که ما این دو مجلس را نداریم چگونه باید قانون اساسی را از نو بنویسیم. بحث هایی شد که مجلس خبرگان تشکیل شود البته آن مجلس خبرگان با مجلس خبرگانی که امروز داریم متفاوت است.

وی ادامه داد: کلمه خبرگان نشان می دهد که شرط این کار خبرگی، دانش و اطلاعات کافی است. لذا قرار گذاشتیم که در خبرگان رهبری شرط اجتهاد و عدالت را با هم داشته باشیم که هم بتوانند بفهمند و هم به خاطر عدالتشان نظر دهند.

هاشمی رفسنجانی افزود: خوشبختانه انتخاب های فراوانی در کشور ما انجام شده که در همه آنها هم بعد اسلامی و هم بعد جمهوری و مردمی مراعات شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در سالهای اخیر هر دو بعد اسلامیت و جمهوریت، در انتخابات، تضعیف شده است گفت: امیدواریم که این انتخابات نتیجه اش آن باشد که بتوانیم این دو بعد را تقویت کنیم.

هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: در انتخابات ها گاهی دیده می شود از لحاظ تبلیغات ، تایید صلاحیت ها و رد صلاحیت ها در بعد جمهوریت اشکالاتی وجود دارد. در بعد اسلامی هم می بینیم در کشوری که بنا بوده همه چیز آن اسلامی باشد، بداخلاقی های فراوانی می بینیم. خانواده که قرار بوده بنیان جامعه بشری باشد را تا حدودی متزلزل کردند، طلاق ها زیاد شده، ازدواج ها کم شده و فسادهای اخلاقی از نوع تهمت زدن، نزاع ها، درگیری ها و دروغ گفتن ها هم زیاد شده؛ لذا باید در این انتخابات این نقاط ضعف را در بعد جمهوریت و اسلامیت جبران کنیم.

وی ادامه داد: وقتی که مجلس خبرگان را در نهادهای اساسی کشور آوردیم، قانون اساسی گفته بود «اگر کسی مانند امام که رهبر شدند به طور طبیعی و اکثریت قاطع مردم ایشان را قبول داشتند همین کافی است و می شود رهبر»، ولی اگر این طور چیزی نبود یک شورایی تشکیل می شود و آن شورا را باید مجلس خبرگان تعیین کند.

هاشمی رفسنجانی گفت: به دلیل آنکه امام زنده بودند رهبری ما همان وضع سابق را داشت، اما امام در اواخر عمرشان توجه کردند که شورایی از مراجع و نه مجتهدین تشکیل شود و دستور دادند قانون اساسی در چند زمینه اصلاح شود که یکی از آن، همین بود.

وی ادامه داد: ما درحال اصلاح و بازنگری بودیم که امام رحلت کردند. خوب ما باید فورا ولی فقیه را انتخاب می کردیم چرا که مشروعیت نظام با ولایت است.

هاشمی رفسنجانی گفت: ما باید در یک روزه کار را تمام می کردیم و در جلسه ای که داشتیم از اول اختلاف نظری پیش آمد که آیا باید «شورا» انتخاب کنیم یا «فرد» را؟ بحث جدی ای شد که بیشتر وقت جلسه را گرفت. رای گرفتیم 35 درصد به «شورا» رای دادند و 45 درصد به «فرد» و این تمام شد و قرار شد که «فرد» را انتخاب کنیم.

وی اظهار داشت: وقتی که قرار شد «فرد» باشد جمعی از علمای قم، آیت الله گلپایگانی را پیشنهاد دادند. بحث زیادی شد ایشان رای نیاوردند و تنها 14 رای آورد. فرد دوم را ما اعلام کردیم که آیت الله خامنه ای بودند. من جلسه را اداره می کردم.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: برای ایشان رای گیری کردیم و حدود 70 و چند نفر به ایشان رای دادند؛ البته اجماع کامل نبود اما اجماع بیشتر به ایشان رای دادند. بعد گفتیم سعی کنیم بازنگری قانون اساسی به اتمام برسد و در بازنگری نیز رای به «فرد» دادیم و بعد هم دومرتبه در جلسه خبرگان رای گیری کردیم و این بار آیت الله خامنه ای با اجماع (شاید فقط یک نفر رای نداد) ایشان انتخاب شدند.

وی اظهار داشت: از گذشته تا به حال از آنچه که انتخاب کردیم راضی هستیم و تاکنون بهتر و مناسب تر از آیت الله خامنه ای کسی را در فقهای موجود نمی بینیم که بتواند کشور را اداره کند، چرا که شرط های بسیار مشکل دارد.

وی با اشاره به این شروط افزود: رهبری انقلاب باید فقیه باشد، عدالت، مدیریت و بینش سیاسی و اجتماعی قوی داشته باشد. از این رو انتخاب رهبر جامعه اسلامی دو مرحله ای شد تا مردم کسانی را معرفی و انتخاب کنند و همانها مناسب ترین فرد را به عنوان رهبر حکومت اسلامی انتخاب کنند.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: مجموعه زیربنایی ما خوب است. باید از آن خوب عمل کنیم، زیربنای کشور مردمی بوده و به مردم بستگی دارد و در چنین شرایطی بستگی به عمل ما دارد که چگونه از این مجموعه استفاده کرده و عمل کنیم.

این داوطلب پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری گفت: آدم چیزهایی در انتخابات ها می بینید که نمی توان گفت با روح اسلامیت به طور صد درصد ارتباط دارد.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: همیشه مشارکت ما در انتخابات زیاده بوده و مردم در انتخابات حضور داشتند، تا سالهای اخیر کمتر مشکل داشتیم اما در سالهای اخیر مشکلاتی پیش آمده که انتظار ما از انتخابات پیش رو این است که تا بتوانیم بعد اسلامی کشور را حل کنیم و کاری انجام دهیم که مشکلاتی که از نظر اسلامی در کشور هست، حل شود.

وی گفت: باید هم جامعه اسلامی داشته باشیم و هم از لحاظ مردمی بودن واقعا نظر مردم باشد، مردم سعی کنند پای صندوق بیایند و در انتخابات حضور داشته باشند.

هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: شرایط منطقه در بدترین وضعیت است و اطراف ما ناامنی وجود دارد، ابرقدرت ها هم دخالت می کنند در چنین شرایطی ما باید خودمان را از نظر ساختاری تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه حضور مردم در انتخابات باعث می شود وضع مان در دنیا چند پله بهتر شود، تصریح کرد: مردم دریغ نکنند و به هر کس که بخواهند رای دهند.

هاشمی رفسنجانی گفت: صدا و سیما به طور عادلانه برای خبرگان زمان تبلیغات در نظر گرفته نمایندگان هم باید آزاد باشند، چون آزادی هم شرط است.

وی گفت: مردم کسانی دارند که به آنها رای دهند البته ممکن است مشکلاتی باشد که رد شدن یا نشدن آن بحث دیگری است اما خانمها، آقایان و جوان ها پای صندوق رای بیایند تا انتخابات پرشور داشته باشیم.

هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: همه سعی کنند دست از تخریب بردارند از اینجا به بعد رای مردم مهم است. اگر این اتفاق بیفتد اقدام مهمی برای اسلامیت و مردمیت انجام شده و دو ویژگی جمهوری اسلامی ایران عملی خواهد شد تا انشاالله این انقلاب تا زمان ظهور امام زمان(عج) برجا بوده و مردم هم سعادتمند باشند.


ایست آمریکا به عربستان؛ کارتر: هرگز با روس‌ها درباره سوریه درگیر نخواهیم شد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه السفیر نوشت آمریکا خیزش عربستان سعودی به سمت جنگ در سوریه را مهار کرده و کارتر وزیر دفاع آمریکا هم تاکید کرده است ما هرگز با روس‌ها تقابل نخواهیم داشت و درباره سوریه با آنها هماهنگ خواهیم بود.

السفیر نوشت : جنگ در سوریه(اعزام نیروی زمینی برای دخالت نظامی در سوریه) هرگز رخ نخواهد داد که این مسئله قطعی شده است(که جنگی در کار نیست)، تا زمانی که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در مقام ریاست جمهوری است،‌احمد العسیری(سخنگوی ائتلاف جنگ افروزان علیه یمن) تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند آغاز عملیات زمینی علیه سوریه را اعلام کند، چنین جنگی رخ نخواهد داد، هر چند تبلیغات و هیاهوی سعودی‌ها اخیرا در این زمینه(که جنگ علیه سوریه را آغاز خواهند داد) به اوج خود رسیده است، واشنگتن در برابر هرگونه تحرکی یک سقف مشخصی قرار داده است، تنها چیزی که فعلا(به آل سعود) اجازه داده شده است یا امکان آن وجود دارد، تیم‌های ویژه برای آموزش گروه‌های مخالف در داخل سوریه است، اما این مسئله هم مربوط به آینده است که جدول زمانی آن مشخص نیست، علاوه بر آنکه به برنامه‌ریزی و مقدمه‌چینی طولانی هم نیاز دارد.

السفیر نوشت خلاصه نشست وزیران دفاع کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو)ضد داعش همین نتیجه مذکور(جنگی در سوریه رخ نخواهد داد) بود، نشستی که با حضور وزیران و نمایندگان 49 کشور در مقر ناتو در بروکسل برگزار شد، این در حالی است که ترکیه و 20 کشور دیگر به عنوان ناظر به این نشست دعوت شده بودند.

البته محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی زودتر از همه به این نشست آمده بود و نشست‌های دوجانبه‌ای را انجام داد که مهمترین آن با اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا و همتایان انگلیسی و آلمانی‌اش بود(بن سلمان همزمان وزیر دفاع سعودی هم به شمار می‌رود)، اخباری به بیرون درز کرده بود که وی طرح دخالت نظامی سعودی در سوریه را مطرح می‌کند. برخی از همراهان هیئت سعودی از طرح جدیدی سخن گفته اند که بر آماده‌سازی قبلی و هماهنگی با ترکیه متمرکز است: منطقه منع پرواز ممنوع که زمینه دخالت نظامی وعده داده شده را فراهم کند.اخباری که از آنکارا می‌رسد هم به گونه‌ای با این مسئله مرتبط است، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بار دیگر این جملات خود را تکرار کرد که بدون ایجاد منطقه امن همراه با پشتیبانی هوایی، هیچ راه حلی ممکن نیست.

ولی پیش‌بینی‌های علاقه‌مندان و مشتاقان(دخالت نظامی در سوریه) به طور گسترده‌ای ناامید کننده بود، یک مسئول بلندپایه در دولتی که از مشتاق نبودن آمریکا ناامید شده است، به السفیر گفته است نباید انتظار تحول تازه‌ای را داشت.

وی درباره طرح سعودی گفت این مسئله به طور کلی به ایجاد ائتلاف اسلامی اختصاص داد که در نهایت یک گام نمادین مربوط به همکاری مشترک است،‌ولی نمی‌توان انتظار اقدام مهمی از آنها را در سوریه داشت.

وی درباره موانع پیش روی آن(دخالت نظامی در سوریه) گفت : نیروهای زمینی به حمایت هوایی نیاز دارند، یعنی ما(سعودی‌ها) به جنگنده‌های عموسام(آمریکا) نیاز داریم، در حالی که آنها هرگز به چنین اقدامی دست نخواهند زد(هرگز اقدام به حمله هوایی به سوریه نخواهند کرد).

این منبع افزود آنها(آمریکایی‌ها) پیام خود را به طور صریح از چند روز پیش تکرار کرده‌اند و به ما(سعودی‌ها) گفته‌اند: آیا می‌خواهید که ما وارد جنگ با روسیه شویم؟

هنگامی که وزیران دفاع داخل سالن بزرگی که معمولا میزبان وزیران ناتو است، شدند، العسیری مطابق عادت خود برای این‌که نشان دهد همچنان آمادگی خود را حفظ کرده و این‌گونه القا کند که سعودی‌ها مصمم به انجام کار بزرگی هستند-که البته در عمل چنین حرف‌هایی را بر زبان راند- با این حال در سخنانش، تردید و ابهام وجود داشت که در نهایت همه چیز را به واشنگتن موکول کرد: ما آماده‌ایم، ولی به این شرط که آنها(آمریکایی‌ها) در جلوی ما حرکت کنند.

هنگامی که از العسیری سئوال شد که آیا همچنان به تعهدات خود با شور و اشتیاق اعلام می‌کند، پایبند است، با لحن به ظاهر جدی گفت : پادشاهی(آل سعود) نمی‌تواند موضعی را اعلام کند که قاطع، واضح و نهایی نباشد،‌در نتیجه اعلام پادشاهی مبنی بر حضور نیروهای زمینی، یک تصمیم برگشت ناپذیر است. وی البته اضافه کرد: ما سازوکار را اعلام کردیم، اینکه‌ در چارچوب ائتلاف بین المللی و با هماهنگی دوستانمان در ائتلاف(ائتلاف ادعایی آمریکا علیه داعش) باشد.

هنگامی که السفیر از وی درباره شرکت کنندگان در ائتلاف زمینی(ائتلاف ادعایی آل سعود برای جنگ زمینی علیه سوریه) سئوال شد، وی پاسخ داد : این سئوال را باید از دولتی که فرماندهی ائتلاف را برعهده دارد،‌بپرسید، ایالات متحده مدیریت ائتلاف را برعهده دارد،‌ما فقط موضع پادشاهی عربستان سعودی را بیان می‌کنیم، و حامل پیام کشورهای شرکت کننده در ائتلاف نیستیم.

به نوشته السفیر، مقام سعودی به سئوالات مربوط به جزئیات طرح سعودی پاسخ نداد و فقط اعلام کرد که چگونگی و نوع نیروها به طراحان نظامی بستگی دارد که طی هفته‌های آینده نشست برگزار خواهند کرد.

با تکرار سئوالات، این مسئله آشکار و واضح شد که ریاض همه چیز را به زمین واشنگتن پرتاب کرده است،‌ یعنی همه کاره آمریکاست،‌نکته‌ای که در سخنان العسیری نمایان شد جایی که گفت پادشاهی برای انجام تمام ماموریت‌ها چه هوایی یا زمینی بر اساس چارچوب مذکور یعنی از طریق ائتلافی که ایالات متحده فرماندهی آن را برعهده دارد به شکل مستمر در سوریه، آمادگی دارد.

اما در مقابل، در اظهارات مقامات آمریکایی یک مسئله قطعی است و آن‌ این‌که آنها هیچ طرحی برای اعزام نیرو به منظور دخالت زمینی در سوریه ندارند به طوری که اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا مجبور شد در پاسخ به اصرار خبرنگاران اینگونه با قاطعیت سخن بگوید که : اعزام نیروهای فراوان برای دخالت، هرگز شیوه استراتژیک ما نیست.

وی افزود مسئله مربوط به آموزش درباره توانمندی‌های داخلی(گروه‌های تروریستی در داخل سوریه) که از آمریکا و عربستان فرمان می‌برند) و تامین امنیت مناطق آزاد شده از داعش برمی‌گردد.

یک مسئول بلندپایه که در نشست ناتو(نشستی که محمد بن سلمان شاهزاده سعودی هم حضور داشت) حضور داشت به السفیر گفت: پیام‌های واشنگتن در داخل سالن در همین راستا(نه به دخالت نظامی زمینی در سوریه که عربستان بر آن اصرار دارد) قرار دارد از سوی دیگر این مسئول تصریح کرد واشنگتن تاکید کرده است که رهایی از داعش بدون تکیه بر مردم مناطقی که داعش اشغال کرده، امکان ندارد، بنابراین باید مردم این مناطق را حمایت کرد و آموزش داد تا مناطق را پس گرفته و امنیت آن را برقرار کنند.

از سوی دیگر این مسئول گفت همه آن چیزی که کارتر می‌گفت، این بود که نباید انتظار پیروزی سریع را داشت و قبل از آن نباید برای رسیدن به آن تلاش کرد.آمریکا طرح خود برای تشدید حمله به داعش را به همراه فهرستی از نیازهای اجرای آن را چه در زمینه نظامی یا مالی ارائه کرده است. دو هفته دیگر نشستی برگزار می‌شود که روسای ستادهای ارتش(ائتلاف آمریکا و متحدانش) به منظور پیگیری اجرای این طرح دور هم جمع خواهند شد، همچنین نشست‌های دیگری در راستای تکمیل اقدامات برگزار خواهد شد.

با این حال، اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد که هدف نهایی این طرح، بازپس‌گیری موصل و الرقه است و این‌که کشورهای همپیمان از تهدیدهای داعش در امان باشند.

نکته قابل توجه این بود که واشنگتن بر افزایش درد و رنج همپیمانش،‌آنکارا اصرار داشت، با وجود هجمه ترکیه که همکاری آمریکا با کردهای سوری در شمال سوریه را محکوم کرده است، کارتر تاکید کرد از این گزینه عقب‌نشینی نمی‌کنیم، ما با نیروهایی در سوریه که قادر به شکست داعش باشند،‌همکاری می‌کنیم و آن را پیگیری خواهیم کرد.

حتی اگر واشنگتن بخواهد نیروهای ویژه‌ای برای آموزش گروه‌های معارض سوری در آینده مستقر کند همچنانکه اینگونه القا می‌شود، خطرات برخورد و تقابل با روسیه وجود دارد به طوری که السفیر هنگامی که از وزیر دفاع آمریکا درباره این خطرات در کنفرانس مطبوعاتی پرسید، اشتون کارتر تاکید کرد آمریکایی‌ها هرگز دست به چنین اقدامی بدون ارتباط با روس‌ها دست نخواهد کرد. وی گفت : ما یک کانال نظامی با روس‌ها داریم و از طریق آن تضمین می‌کنیم که هرگز هیچ تقابل و برخوردی میان فعالیت‌های نظامی ما رخ نخواهد دادف این کانال بین ما حرکت می‌کند.

سئوال دیگری که باید طرح کرد، این بود: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) اعلام کرد لشکرکشی روسیه موازنه استراتژیک را در منطقه تغییر می‌‌دهد، آیا آمریکایی‌ها و همپیمانانشان هم به یک واکنش استراتژیک دست خواهند زد؟، کارتر در پاسخ به این سئوال السفیر تنها به بیان این جملات بسنده کرد: روس‌ها به جای جنگ با داعش، در جنگ داخلی که باید در سوریه پایان یابد، از طریق حمایت از نظام و شعله‌ور کردن جنگ داخلی مشارکت کرده‌اند. قبلا هم گفتم، این مسئله تغییر نکرده است، این اقدامات همگی به مثابه اشتباه استراتژیک روس‌هاست، ما قصد هماهنگی یا مشارکت در این امور را نداریم، ما به طرح خود برای شکست نظامی داعش مصمم هستیم و آن را انجام خواهیم داد، من مطمئن هستم که ما این کار را خواهیم کرد، روس‌ها در این زمینه به ما کمک نمی‌کنند، ولی ما در هر حال آن را انجام خواهیم داد.

کارتر در ادامه در ارتباط با تغییر استراتژیک گفت ما به تلاش علیه طرح روسیه در سوریه ادامه خواهیم داد، درباره جنگ داخلی سوریه، آنها در مسیر اشتباه حرکت می‌کنند و ما به تلاش‌های خود برای قرار دادن آن در مسیر درست ادامه می‌دهیم.

وزیر دفاع آمریکا افزود اولا روند انتقال سیاسی وجود خواهد داشت که در آینده دولتی برای ملت سوریه ایجاد کند که بشار اسد بخشی از آن نخواهد بود، بلکه چارچوب‌های دولت سوریه را حفظ خواهد کرد، ولی همچنین شامل مخالفان میانه‌رو هم خواهد شد،‌آن مخالفانی که روسیه مستقیما به آنها حمله می‌کند یا آنها را از طریق دامن زدن به افراط‌گرایی متلاشی می‌کند.

السفیر نوشت بر اساس تاکید آمریکایی‌ها، هیچ دخالت زمینی مطرح نیست و حتی آنچه به دخالت زمینی نزدیک است، رخ نخواهد داد. با این حال ریاض در عمل چه اقدامی انجام خواهد داد؟ العسیری در پاسخ گفته است ائتلاف اسلامی که ما تشکیل داده‌ایم، 35 کشور تمایل خود را برای پیوستن به آن اعلام کرده‌اند و ما برای ایجاد مرکز هماهنگی اقدام می‌کنیم، ائتلاف در مارس یا آوریل فعال خواهد بود.

السفیر تاکید کرد آمریکایی‌ها به بن سلمان گفته‌اند ما هرگز به دنبال وارد شدن به جنگ با روسیه نیستیم.

اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا گفته است ما هرگز وارد تقابل و درگیری با روس‌ها نخواهیم شد و با آنها هماهنگ خواهیم بود.


ائتلاف محرمانه روسیه و سوریه برای مقابله با عربستان/۳سناریوی احتمالی درباره سوریه

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عبدالباری عطوان تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه در مقاله‌ای در پایگاه خبری رأی الیوم نوشت: نشستی که عصر دیروز پنجشنبه در مقر ائتلاف ناتو در بروکسل با مشارکت وزرای دفاع و خارجی دولت‌های ائتلاف شصت گانه تحت عنوان مبارزه با " دولت اسلامی[داعش] " به ریاست آمریکا برگزار شد را شاید بتوان خطرناک‌ترین اتفاق از زمان آغاز بحران سوریه در پنج سال گذشته تاکنون دانست، چرا که تنها دو راه‌ حل در پیش روی این اجلاس قرار دارد: اول تحمیل راه حل سیاسی با قدرت نظامی و دوم تسلیم شدن کامل و بالا بردن پرچم‌های سفید در برابر پیشروی‌های گسترده‌ای که روس‌ها و متحدان ایرانی و سوری آن در جبهه‌های مبارزه بر ضد گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه محقق کردند.

طرح های اردوغان برای براندازی نظام سوریه شکست خورد

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه این روزها مانند یک "گاو وحشی" رفتار می‌کند و بیشتر طرح و برنامه‌ها و رویاهای خود در تسلط بر سوریه و تغییر نظام این کشور را در آستانه فروپاشی می‌بیند. علاوه بر این که کودتایی در موازنه‌های قدرت میدانی ایجاد شده و نیروهای سوری در آستانه تسلط بر مرزهای این کشور با ترکیه و قطع خطوط امداد مخالفان مورد حمایت ترکیه قرار دارند.

اردوغان در خشم بی‌سابقه ای تأکید کرد که کلمه احمق بر روی پیشانی ترک‌ها نوشته نشده است. وی اروپا را تهدید کرد که در صورت عدم تعامل با مطالبات مالی و سیاسی آنکارا ده‌ها هزار آواره سوری را به طرف آن‌ها هدایت خواهد کرد. وی ادامه داد که هواپیماها و اتوبوس‌ها آماده شده و ترکیه اقدامات لازم را در زمان مقتضی انجام خواهد داد. اما یکی از تحلیلگران اروپایی با تمسخر اظهارات اردوغان پاسخ داد: چرا آن‌ها را به سمت ما می‌فرستی، آنها را به سمت متحدان خود در عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس بفرست که شایسته‌تر هستند.

سعودی‌ها این روزها نگران تر و عصبانی‌تر از اردوغان هستند

سعودی ها این روزها نگران تر و عصبانی‌تر از اردوغان هستند. آنها تعهدات خود در مجبور کردن بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در کناره‌گیری از قدرت از طریق راهکارهای سیاسی را غیرقابل تحقق می‌دانند ، به همین علت تنها گزینه نظامی فراروی آنها باقی مانده است. ریاض به همین منظور محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان را در رأس یک هیئت بلندپایه به بروکسل فرستاد تا پیشنهاد ارسال نیروهای ویژه سعودی به سوریه از طریق ترکیه برای نجات مخالفان دولت و ایجاد منطقه بی‌طرف و آغاز عملیات فوری زمینی را در این نشست مطرح کند.

روس‌ها در مقابل همچنان مانور داده و به دنبال کسب زمان بیشتر قبل از پذیرش آتش بس به عنوان شرط موفقیت مذاکرات آینده ژنو بین دولت سوریه و مخالفان هستند، چرا که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه ایمان دارد که تمامی تلاش‌ها برای مبارزه با داعش در سوریه یا اقدام به امضای آتش بس بدون بستن مرزهای سوریه و ترکیه و قطع امدادرسانی به مخالفان مسلح و گروه‌های افراط‌گرای اسلامی در سوریه موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

دولت آمریکا قصد ورود جنگ زمینی در سوریه را ندارد

مداخله نظامی و زمینی عربستان سعودی و برخی رژیم‌های حاشیه خلیج فارس در بحران سوریه مشروط به فرماندهی آمریکا در این عملیات شده است، این در حالی است که دولت کنونی آمریکا نمی‌خواهد در برابر فشارهای روزافزون ترکیه و عربستان سعودی تسلیم شده و وارد جنگ زمینی در سوریه شود. این چیزی است که جان کری وزیر خارجه آمریکا در لندن به صراحت آن را بیان و تصریح کرده است: آیا می‌خواهید من به خاطر شما وارد جنگ با روسیه شوم؟

ایران در سوریه در عرصه سرزمینی خود مبارزه می‌کند

ایرانیان طبق اظهارات سردار محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در جریان تشییع یکی از افسران شهید این کشور در سوریه مطرح کرد، چه بسا آرزوی مداخله زمینی عربستان سعودی در سوریه را دارند، چرا که این اقدام را یک اقدام انتحاری می‌دانند. سردار جعفری در این رابطه گفت که هر نوع درگیری بین نیروهای سعودی و ایرانی می‌تواند آغازی بر فروپاشی حاکمیت سعودی در عربستان باشد. ایران سوریه را میدان حیاتی خود می‌داند ، به گونه‌ای که گویا در عرصه سرزمینی خود مبارزه می‌کند.

توافق روسیه و سوریه در حمایت از تمامیت ارضی سوریه در صورت تجاوز احتمالی

روس ‌ها و ایرانی‌ها عزم خود را برای جلوگیری از سقوط دولت سوریه تحت هر هزینه‌ای جزم کرده‌اند. علاوه بر اینها اظهارات ولید معلم وزیر خارجه سوریه قابل توجه است که تأکید کرد نظامیان سعودی در صورت ورود بدون مجوز اراضی سوریه با تابوت‌هایی چوبی به کشور خود باز خواهند گشت. علاوه بر اینها برخی اخبار و اطلاعات از مواضع استراتژیک نزدیک به مسکو درز کرده مبنی بر اینکه توافق بین مقامات روسیه و سوریه به دست آمده که مبتنی بر حمایت روسیه از سوریه در برابر هر نوع نیروهای مداخله جوی خارجی بر ضد تمامیت ارضی سوریه به صورت قوی و فوری بوده و برای اتخاذ این تصمیم نیاز به مراجعه به مقامات عالی کشورها وجود ندارد.

دو نظریه اساسی درباره تحرکات عربستان علیه سوریه

در مورد تحریکات روزافزون عربستان سعودی به جنگ در سوریه دو نظریه وجود دارد. نظریه اول معتقد است که مقامات سعودی در این تهدیدات جدی نیستند و با تهدید به ورود نیروهای زمینی سعی دارند برگه‌ای را برای فشار به سوریه جهت رسیدن به راه‌حل سیاسی و تقویت شرایط خود به دست آورده و روس‌ها را در موضوع آینده بشار اسد مجبور به عقب‌نشینی کنند. آنها معتقدند ورود به جنگ جدید در سوریه بدون تعیین تکلیف جنگ یمن برای عربستان مشکل است.

نظریه دوم معتقد است که عربستان در آغاز جنگ میدانی در سوریه جدی است، چرا که نمی‌تواند بعد از پنج سال مداخله و تجهیز گروه‌های مسلح و تزریق میلیاردها دلار پول به آنها و بسیج افکار عمومی عربستان و سایر کشورهای عربی از طریق ابزارهای تبلیغاتی خود، از این میدان عقب‌نشینی کند. عقب‌نشینی ریاض از این عرصه به معنی شکست هیبت و وحدت اراضی این کشور و چه بسا فروپاشی حاکمیت آن است.

حضور شخص محمد بن سلمان در رأس یک هیئت سعودی در بروکسل بسیاری از تحلیلگران را به این تکاپو واداشته که این موضوع به معنی مقدمه سازی برای اعلام جنگ بوده و نشان دهنده نرمش عربستان نیست. البته نکته قابل توجه در این جا است که دولت‌های ائتلاف اسلامی به استثنای بحرین و امارات از مداخله نظامی زمینی در سوریه حمایت نکرده اند. این موضوع طبعاً برای مقامات سعودی بسیار نگران‌ کننده است.

ایران و متحدانش دست برتر در سوریه دارند؛ هزینه‌های عربستان از جنگ یمن بالاتر است

مقامات سعودی در کشاندن ایران به عنوان بزرگ‌ترین رقیب خود به جنگ مستقیم در یمن موفق نبودند، اما به نظر می‌رسد ایران در کشاندن عربستان سعودی به جنگ فرسایشی دوم در سوریه موفق عمل کرده است، جنگی که احتمالاً هزینه‌هایش بسیار بیشتر از جنگ اول خواهد بود، چرا که عربستان مرز مشترک با سوریه ندارد و ایران و متحدانش دست برتر در سوریه را در اختیار دارند.

تحولات سوریه را در روزها و هفته‌های کوتاه آینده می‌توان در سه سناریوی احتمالی بررسی کرد:

اول اینکه تنش‌ها و تهدیدات به استفاده از قدرت، به نرمش منتهی شده و باعث شود روند مذاکرات سیاسی در ژنو در دو هفته آینده موفق باشد.

دوم اینکه مانور روسیه در کسب زمان موفقیت‌آمیز بوده و چه بسا بشار اسد در این مدت حلب را در دست گرفته و مرزهای این کشور با ترکیه را به روی گروه‌های مسلح و کاروان‌های امدادی آن ها ببندد.

سوم اینکه آمریکا فرماندهی ائتلاف زمینی سعودی و ترکی را پذیرفته و به دنبال مقابله با روسیه در سوریه و ایجاد منطقه بی‌طرف بر آید. در این حالت می‌توان گفت وقوع جنگ جهانی تقریبا قطعی و شاید هم بگوییم حتمی است.

رسیدن به آتش بس چه بسا می‌تواند جلوی جنگ جهانی و منطقه ای را به صورت موقت بگیرد، جنگی که فروپاشی دور آینده مذاکرات در ژنو می‌تواند مسیر آن را هموارتر نماید.

هدف عربستان مقابله با داعش نیست؛ چرا به جای حلب نیرو به عدن نمی‌فرستد

مذاکرات کنونی در بروکسل برای مبارزه با داعش نیست، بلکه برای مبارزه با روسیه و شکست دادن متحدان این کشور و براندازی دولت دمشق است. داعش مترسکی است که همه از آن بهره‌برداری می‌کنند، در غیر این صورت چرا عربستان نیروهای زمینی خود را برای مبارزه با این گروه به حلب و الرقه می فرستد ولی از نیروهای آنها در عدن و المکلا و ابین فاصله می گیرد و حتی یک گلوله به سمت تجمعات آنها در یمن شلیک نمی کند؟ این موضوع در مورد ترکیه نیز صدق می‌کند.

به عقیده عبدالباری عطوان، ما در آستانه جنگ فرقه ای بین شیعه و سنی با عناوین گمراه‌ کننده هستیم. چند روز پیش کسی با من تماس گرفت و نظر من را در مورد قومیت اهل تسنن بر اساس دیدگاه‌های جدید عربستان برای مقابله با شیعیان پرسید. من از این سوال غافلگیر شدم. وی گفت که حمایت گسترده‌ای در ابعاد مادی و اعتقادی از این رویکرد وجود دارد.

طبعاً ما می‌دانیم که در صورت بروز این جنگ، چه کسی بازنده آن خواهد بود. بازنده این جنگ تمامی عرب‌ها و مسلمانان هستند و برنده اصلی آن نیز طبعا آمریکا و اسرائیل و عموما غرب خواهد بود.