اتحاد کشورهای اسلامی عرصه را بر داعش و بوکو حرام تنگ می‌کند

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری میزان، آیت‌الله حسین نوری همدانی در دیدار با تعدادی از علمای تشیع و اهل تسنن پاکستان که در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، اظهارکرد: اولین اصل عزت و قدرت، ایمان و اعتقاد است و وحدت و اتحاد نیز از اصول دیگر می‌باشند.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، بیان داشت: همه افراد مومن ایمان به پیامبر خدا و اسلام دارند و با یکدیگر برادر هستند و همه مسلمانان باید مبارز و مجاهد باشند، زیرا اسلام دشمنان سرسختی دارد.

استاد برجسته حوزه ادامه داد: کفار، منافق و صهیونیست از‌‌ همان آغاز با اسلام دشمن بودند و قرآن کریم همواره بر مسلمانان تأکید دارد به ظالمان اعتماد نکنند اما امروز دیده می‌شود برخی مسلمانان به جای مبارزه با صهیونیست زیر سیطره آن‌ها قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در پاکستان برخی افراد سر‌شناس متأسفانه سرسپرده وهابیت، آمریکا و انگلیس شده‌اند و ما متأسف هستیم که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا این کشور را بمباران می‌کند.

آیت الله نوری همدانی بیان کرد: بیداری اسلامی انقلاب اسلامی ایران در کشورهایی همچون تونس، قطر، یمنو اردن را فراگرفته و از این جهت آمریکا و صهیونیست احساس خطر کرده‌اند.

امنیت ایران در هیچ مملکتی نیست

این مرجع تقلید شیعیان با اشاره به لزوم اتحاد و هشیاری تصریح کرد: امنیت ایران در هیچ مملکتی نیست زیرا مردم آن مومن و متحد هستند.

وی خاطرنشان کرد: شیعه و سنی برادر و مسلمان هستند و اگر همه کشورهای اسلامی متحد باشیم دیگر عرصه‌ای برای داعش، بوکو حرام، تکفیری‌ها و استکبار باقی نمی‌ماند.

گستاخی عربستان در حج، نتیجه عدم قاطعیت وزارت خارجه است

روابطی که به سبب عدم قاطعیت وزارت امورخارجه کشورمان در مقابل طرف سعودی درخصوص دادن پاسخ روشنی به وقایع روی داده و همچنین رسیدگی و احقاق حقوق ایرانیان، سبب گستاخ‌تر شدن این رژیم شد. تا جایی که سر کنسولی ایران را در عربستان تعطیل کرده و دیپلمات خود را از ایران فراخواندند. وضع به همین‌جا ختم نشد و عربستان سعودی با گستاخی تمام جلوی چشم بیدار مجامع بین‌المللی شیخ نمر رهبر شیعیان این کشور را نیز اعدام کرد.
 اما آنچه امروز مورد بحث قرار می‌گیرد سرنوشت در هاله‌ای از ابهام حج تمتع سال95 است که به گفته رئیس سازمان حج و زیارت به سبب تعلل عربستان در پاسخ به 4محور مورد دغدغه و به حق ایران آن هم با گذشت 20روز از مذاکرات با این کشور، حج تمتع95 را منتفی می‌کند. امری که روز گذشته با حضور اوحدی و اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. در همین خصوص قدس با «محمدصالح جوکار»، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت‌وگویی داشته و وضعیت حج تمتع و لزوم برخورد قاطع وزارت امورخارجه با عربستان را مورد بررسی قرار داده است.
  بعثه مقام معظم رهبری اقامه حج را یک حق دانسته و عنوان کرده‌اند که برای اقامه حج مصرّ هستیم، بفرمایید تاکنون برای احقاق این حق چه مذاکراتی با عربستان سعودی انجام شده و چه نتایجی داشته است؟
در نشستی که 19 اردیبهشت‌ماه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با حضور رئیس سازمان حج  و زیارت و معاونین ایشان برگزار شد، مسأله برگزاری حج تمتع مورد رسیدگی و بررسی قرار گرفت. در این جلسه رئیس سازمان حج و زیارت گزارشی از اقدامات انجام شده در این خصوص را ارائه کردند و از نشست‌هایی که در عربستان با حضور رئیس حج عربستان و وزارت این کشور برگزار شده، صحبت‌هایی که در آنجا مطرح شده اطلاعاتی را ارائه کردند.
رئیس سازمان حج و زیارت کشور در این جلسه در مورد پرداخت دیه کسانی که در حادثه خانه خدا و همچنین حادثه منا به شهادت رسیدند، تأکید داشتند که طرف عربستانی قول داده است دیه کسانی که در خانه خدا به شهادت رسیده‌اند، تا قبل از حج تمتع امسال پرداخت شود ولی در حادثه منا همچنان موضوع بلاتکلیف مانده است.
یکی دیگر از مباحث مطرح شده از سوی سازمان حج و زیارت در عربستان، بحث تضمین امنیت حجاج و زائران است که بایستی توسط کشورعربستان تأمین شود؛ همچنین بحث خدمات کنسولی مطرح شد، با توجه به قطع رابطه دیپلماتیک ما با عربستان و بحث‌های خدمات کنسولی که به زائران داده می‌شود باید تعیین تکلیف شود.
 تأکید طرف عربستانی هم بر این موضوع استوار بوده است که ایران نسبت به عدم برگزاری برخی مراسم‏ها، مانند مراسم دعای کمیل و همایشهای داخل هتل‌ها ملزم باشد و از طرفی زائران جمهوری اسلامی با زائران کشورهای دیگر ارتباطی نداشته باشند. همچنین ویزا و روادید هم از کشور ثالث صادر شود، که البته هیچ‌کدام از این موارد قابل قبول نبوده است. طی این دو سه روز مذاکراتی که در عربستان انجام گرفته و این مباحث مطرح شده، قرار بوده که طرف عربستانی نتیجه کار را اعلام کند، ولی تاکنون هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی از سوی عربستان انجام نشده است.
مسلماً عربستان بدنبال برگزاری یک حج شرافتمندانه نیست بلکه بیشتر بدنبال تحقیر زائران ماست و نمی‌خواهد آنچه که در شأن زائران است رعایت کند و حتی حاضر به عذرخواهی نسبت به آن اتفاقاتی که قبلاً پیش آمده (آنچه که در فرودگاه جده اتفاق افتاد و آن عمل زشتی که مأموران آل‌سعود نسبت به آن دو نوجوان ایرانی انجام دادند) نبوده، پاسخگو نیستند وهیچ‌گونه تنبیهی هم در خصوص مأموران خاطی انجام نشده است.
معتقدم عربستان تنها بدنبال کارشکنی است. آنچه مسلم است اینکه امروز آل‌سعود به عنوان کسی که مدیریت حج را انجام می‌دهد می‌بایست با زائران برخورد صحیحی داشته باشد و به عنوان خدمتگزار زائران کار کند نه به عنوان کسانی که نسبت به مردم فخرفروشی می‌کنند. بطور کلی بحث حج و این اجتماع عظیم انسان‌ها برای کشور ما و آرمان‌های انقلابمان حائز اهمیت است و در چنین شرایطی می‌بایست با زائران کشورهای دیگر ارتباط داشته باشیم، در حقیقت پیام اصلی انقلاب اسلامی و آن روح برادری که در حج باید تحقق پیدا کند، در این ارتباطات نمود می‌یابد.  لذا اگر عربستان بخواهد مانع از این کار شود، در حقیقت آن مراسم حج عزتمند نخواهد بود و لذا آل‌سعود باید از اقدامات قبلی خود خصوصاً بحث حادثه منا عذرخواهی کند.

 به نظر شما چقدر ضرورت دارد وزارت امورخارجه درخصوص این موضوع برخورد قاطعی با عربستان داشته باشد؟
آنچه مشخص است اینکه وزارت امورخارجه در عرصه دیپلماسی باید فعال‌تر باشد و تنها این نیست که سازمان حج و زیارت به تنهایی پیگیر این مسائل باشد. وزارت امورخارجه کشور باید در قبال مسأله حج و حوادث آن با مواضع محکم و درستی وارد شود و نسبت به اقداماتی که آل‌سعود انجام داد، مخصوصاً حادثه‌ای که در جده اتفاق افتاد، پاسخگو باشد. این مسأله باید اطلاع رسانی دقیقی شود و ذهن مردم مسلمان کشورهای دیگر هم نسبت به این موضوع و کار شنیعی که عمّال آل‌سعود انجام دادند، روشن شود. اما متأسفانه اطلاع رسانی‌های ما  در این زمینه کم بوده و ضعیف عمل کرده‌ایم و مواضع محکمی نداشتیم؛ این در حالی است که می‌باید جدی‌تر با رژیم آل‌سعود برخورد می‌شد که تا این حد از خودشان گستاخی نشان ندهند.

 به نظر شما برای رسیدن ایران به حق خود، چه دیپلماسی و رویکرد سیاسی را باید در پیش بگیرند؟
قطعاً رایزنی با کشورهای دیگر هم باید انجام  شود. در حادثه منا یک کمیته حقیقت‌یابی قرار شد تشکیل شود، چنانچه مقام معظم رهبری هم فرمودند حادثه منا نباید فراموش شود. ولی متأسفانه ما ندیدیم که این کمیته اصلاً تشکیل شده یا حتی فعالیت درخوری داشته باشد و با دیگر کشورهای اسلامی تعاملی بر قرار کند. لذا این سیاست یعنی ارتباط و رایزنی با دیگر کشورهای اسلامی در قالب این کمیته حقیقت‌یاب باید دنبال شود تا بحث حادثه منا بطور جدی‌تری مورد بررسی قرار گیرد.

 اگر ایران از موضع ضعف یا قدرت وارد شود چقدر می‌تواند روی برخوردهای آینده عربستان با حجاج و زائران ایرانی تأثیرگذار باشد؟ این امر چه تأثیری بر روی خود مناسک حج دارد؟
آنچه که مشخص است اینکه ما تا الان هر چقدر که در مقابل عربستان کوتاه آمده‌ایم، عربستان گستاخ‌تر شده است، لذا می‌بایست سیاستمان را نسبت به عربستان تغییر دهیم. باید پاسخ این گستاخی‌ها، اهانت‌ها وتوهین‌ها را بطور جدی بدهیم.  ما نباید این‌ها را بدون پاسخ بگذاریم. بدون پاسخ گذاشتن این بی‌حرمتی‌ها می‌تواند در آینده برای ما مشکلات بیشتری در پی داشته باشد.

 آیا اجرای مناسک حج در شرایطی که روابط دیپلماتیک ما با عربستان سعودی قطع است، می‌تواند مشکل‌ساز باشد؟
خیر، چرا که در هر صورت بحث حج یک عمل عبادی است و هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی حضور مسلمانان برای برگزاری آن را بگیرد. حرمین شریفین متعلق به یک کشور نیست متعلق به جهان اسلام است و حق مسلمانان است که در این مراسم و مناسک حضور پیدا کنند و رژیم آل‌سعود نباید جلوی این کار را بگیرد.

 آقای اوحدی گفته بود که دولت عربستان هنوز درباره چهار موضوعی که حق ایران است، پاسخ درستی نداده‌ است،علت این تعلل عربستان چیست؟
مباحثی در نشست اخیر در عربستان مطرح شده که هنوز عربستان نسبت به آن پاسخ‌گو نبوده و تعلل می‌کند.  به‏طور کلی عرض می‌کنم که عربستان در هیچ موضوعی پاسخ‌گو نیست و اصلاً رژیمی است که در هر زمینه‌ای هر اقدام خیره سرانه‌ای که بخواهند، انجام می‌دهند اما پاسخی هم نمی‌دهند. ولی از طرف کشور ما هم تاکنون  یک موضع محکم و راسخ در این رابطه مطرح نشده است.  متأسفانه رژیم آل‌سعود با رشوه‌های کلانی که به بعضی از سران کشورهای اسلامی می‌دهد همه را به نوعی به سمت خودش متمایل کرده است و آل‌سعود با پول اجازه نمی‌دهند حق وحقیقت برملا شود.
خب! یک مقدار از این تعلل عربستان در پاسخ به 4 موضوع طرح شده از سوی ایران که حق ماست عدم جدی بودن وزارت خارجه ما در پیگیری این مسایل بوده است. لذا عربستان نه تنها در مسایل منطقه‌ای بلکه در موضوعات و اتفاقاتی که در خود عربستان افتاد، پررو شده است و این پررویی را در اعدام رهبر شیعیان عربستان بیش از پیش نشان داد که البته در این زمینه هم قطعاً چراغ سبز آمریکا بسیار مؤثر بوده است. قطعاً عدم قاطعیت وزارت امورخارجه  ما در پاسخ‌گیری ازعربستان در این مسائل آنها را بیشتر پررو کرده است و سبب شده آنها نخواهند نسبت به اقداماتشان در سطح منطقه پاسخگو باشند.

جدیدترین پهپاد قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) را ببینید

تاریخ : چهارشنبه 22 اردیبهشت 1395 | 08:46 | نویسنده : حسن نژاد
خبرگزاری میزان-گروه سیاسی: جدیدترین دستاورد پهپادی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) با عنوان پهپاد ناصح، روز گذشته در نمایشگاه دستاوردهای این قرارگاه به نمایش گذاشته شد که در ادامه آن را می بینید:

جدیدترین پهپاد قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) را ببینید

در این نمایشگاه همچنین پهپادهای کیان، VSTT، و صادق، نیز به نمایش درآمد.



حرکت مستشاری ایران خان‌طومان را آزاد می‌کند

به گزارش گروه سیاسیخبرگزاری میزان، حسین شیخ‌الاسلام درباره موقعیت مکانی و استراتژیکی منطقه خان‌طومان که اخیرا تحت تسلط تروریست‌های سوریه درآمده، گفت: خان‌طومان منطقه‌ای راهبردی و مرتفع در حاشیه جنوبی حلب بوده که بر جاده حلب-دمشق مسلط است و گروه‌هایی که بر این ناحیه تسلط یابند می‌توانند کاملا این جاده استراتژیک را تهدید کنند.

خان‌طومان منطقه‌ای استراتژیک بین حلب و دمشق است

مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: پیش از این ناحیه خان‌طومان در دست نیروهای دولتی و به حالت آتش بس بود اما تروریست‌ها با استفاده فرصت غافلگیری از این آتش بس سوءاستفاده و جبهه النصره با حدود 12 کامیون حاوی مواد منفجره به منطقه هجوم بردند.

وی افزود: هجوم نیروهای جبهه النصره و شکست خط منطقه باعث بروز تلفاتی در میان نیروهای ارتش سوریه و مقاومت در خان‌طومان شد که بعد از آن سایر تروریست‌ها نیز وارد منطقه شده و حمله سختی را ترتیب دادند اما از آنجایی که این منطقه نقطه حساسی برای تأمین امنیت حلب است قطعا چاره اندیشی شده و پس گرفته می شود.

دیدار شیخ الاسلام با محقق چینی

شیخ‌الاسلام در ادامه به چرایی و چگونگی حمله تروریست ها به منطقه خان‌طومان اشاره کرد و یادآور شد: هنگامی که مذاکرات اخیر ژنو در خصوص سوریه صورت گرفت هیأت ریاض این مذاکرات را به دلیل عدم دست‌آورد و خسارت در حوزه نظامی، ترک کرد لذا بعد از آن با همکاری هم‌پیمانان خود در صدد جبران برآمد.

نقض آتش بس در خان‌طومان به دنبال شکست در مذاکرات ژنو بود

وی ادامه داد: بعد از این مذاکرات بود که طرح آمریکایی-عربستانی-ترکیه‌ای هم‌پیمانان علیه سوریه شکل گرفت و نیروهای تروریستی شکست خورده بسیج شده و سلاح‌های جدید سعودی‌ها از طریق خاک ترکیه دریافت و حمله به خان‌طومان را شکل دادند.

مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: این طرح در راستای افزایش قدرت چانه زنی متحدان علیه سوریه بود که با سوءاستفاده از شرایط آتش بس شکل گرفت البته نباید اهمیت حضور مستشاری ایران در چنین شرایطی را فراموش کرد که همین حرکت در آینده باعث آزادسازی خان‌طومان خواهد شد.

رفت و بازگشت «خان طومان»

به گزارش نامه‌نیوز، مقابله با «تروریزم تکفیری»، مبارزه‌ای از نوع «سهل و ممتنع» است و از این رو پیچیدگی‌هایی دارد که آن را از انواع دیگر متمایز می‌کند در عین حال می‌توان گفت در چنین مبارزه‌ای، هیچ نظامی به اندازه جمهوری اسلامی توان مقابله و کسب موفقیت در مقابل آن ندارد.

«خان طومان» یک صحنه از پرونده «تروریزم تکفیری» است که می‌تواند تا حد زیادی از یک سو پیچیدگی‌ها و از سوی دیگر موفقیت ایران و بطور کلی جبهه مقاومت را تبیین کند. برای بررسی این موضوع توجه به نکات زیر ضروری است:

خان‌طومان یک منطقه خاص در جنوب غرب شهر استراتژیک حلب است که حدود 12 کیلومترمربع مساحت دارد و اطراف آن را کوهها و تپه‌هایی فرا گرفته‌اند و این شهرک با حدود ده هزار نفر جمعیت - که مدت‌هاست محل زندگی خود را ترک کرده‌اند -  در واقع یک دره به حساب می‌آید. اهمیت این منطقه عمدتا به قرار داشتن در مجاورت مهمترین اتوبان سوریه است که حلب را به دمشق و بقیه مناطق جنوبی سوریه وصل می‌کند.

خان‌طومان در اوایل 1392 به تصرف «جبههًًْْ‌النصره» درآمد و به نقطه بارانداز تجهیزات تروریستی و مدیریت نیروهای این گروه تبدیل شد و از آنجا که به‌طور کامل خالی از سکنه مردمی بود، نقش مهمی در تثبیت موفقیت آنان داشت. تروریست‌های جبههًْ‌النصره از طریق اشراف بر اتوبان «اعزاز» عملا بر منطقه وسیعی از حلب تا زبدانی سیطره داشتند در این مدت چند مورد عملیات نظامی از سوی ارتش سوریه صورت گرفت ولی همه آنها بی‌نتیجه ماند تا اینکه قرارگاه شمالی سوریه به مرور یک طرح پیچیده و در عین حال شجاعانه‌ای  را آماده کرد پیچیدگی‌های این عملیات به این نکته بازمی‌گشت که در چهارطرف این منطقه به گروههای تروریستی آلوده شده بود.

عملیات آزادسازی این منطقه حساس بالاخره از اول محرم- نیمه آبان - سال گذشته آغاز شد و مرحله به مرحله تا نیمه بهمن‌ماه پیش رفت. در این عملیات که به نصر1 و 2 موسوم بود رزمندگان اسلام نزدیک به 3000 کیلومترمربع از دل منطقه دشمن را آزاد کردند که آزادی خان‌طومان بخشی از این عملیات بود. در عملیات رزمندگان اسلام در واقع منطقه‌ای آزاد شد که اطراف آن هنوز در دست دشمن باقی مانده بود و از این جهت تاثیر تعیین‌کننده‌ای در تقویت روحیه نیروهای خودی و تضعیف روحیه دشمن داشت به گونه‌ای که دشمن در بخش‌های شمالی، غربی و جنوبی منطقه عملیاتی پا به فرار گذاشته و یا تسلیم شد. در واقع در عملیات نصر1 و 2 که حدود 3 ماه به درازا کشید دست کم 1500 نفر از تروریست‌ها کشته شدند و رقم زخمی‌های آنان هم از مرز 3000 نفر گذشت  که بعضی از فرماندهان برجسته آنها مثل «عبدالله ممیسنی» فرمانده تروریست عملیات حلب از جمله آنان بود. کشته شدن فرماندهان تاثیر زیادی در فروپاشی درونی نیروهای موسوم به «جیش‌الفتح» داشت. از آن طرف هم این عملیات روحیه کشورهای حامی تروریست‌ها را بشدت تضعیف کرد در چنین فضایی آمریکایی‌ها با زیرکی خاصی روسیه را پای میز مذاکره آورده و با طرح این مسئله که قبلا روسیه طرحی با محوریت آتش‌بس ارائه کرده و الان زمینه اجرایی شدن آن فراهم شده است، مسکو را واداشت که به مذاکره پیرامون آینده سیاسی سوریه تن دهد. روسیه درست در زمانی که نیروهای مدافع دمشق در بهترین وضعیت بودند، «آتش‌‌بس» را پذیرفت و آمریکایی‌ها و کشورهایی نظیر ترکیه و عربستان که تا پیش از این حاضر به مذاکره درباره بشاراسد نبودند و اعلام می‌کردند که سرنوشت  اسد در میدان جنگ تعیین می‌شود، بعد از عملیات بسیار موفق حلب، از لزوم حل پرونده امنیتی سوریه از طریق سیاسی حرف زدند و میز مذاکرات «وین» را چیدند. در دور اول مذاکرات، طرفین روی یک فرمول که آمریکایی‌ها از آن به «فرمول جایگزینی» در سوریه یاد می‌کردند و روس‌ها آن را «آسان‌سازی» غلبه بر تروریزم می‌خواندند، به توافق رسیدند. در این بین یک مقام ارشد روسیه از تبدیل سوریه واحد به یک سوریه فدرالی صحبت کرد و پس از آن آمریکایی‌ها اگرچه با فدرالی موافقت نکردند اما بر بازگشت مخالفان اسد و کنار رفتن بشار اسد تاکید نمودند که خود این می‌تواند دولت دمشق را به دولتی تحت حاکمیت جدایی‌طلبان و فدرالی تبدیل نماید.

آرام‌آرام روس‌ها باور کردند که آمریکا و جبهه منطقه‌ای  آمریکا به توافق می‌اندیشند که تداوم حضور نیروهای حزب بعث در قدرت و حاکم بودن آنان و نیز تا حد زیادی باقی ماندن بشار در قدرت را پذیرفته‌اند. آمریکایی‌ها در مذاکرات مفصل بعدی روی برقراری آتش‌بس صحبت کردند. نمای ظاهری آتش‌بس این بود که وقتی مخالفان آتش‌بس را می‌پذیرند به معنای آن خواهد بود که کاهش تنش علیه دمشق تا حد زیادی به دولت این کشور کمک می‌کند تا حاکمیت خود را تثبیت نماید. بر این اساس روسیه با جدیت تمام از موفق شدن آتش‌بس صحبت می‌کرد و این در حالی بود که ایران با نگاه شناختی به تجربه خود، چنین امتیازی را غیرقابل تحقق ارزیابی می‌کرد.

آتش‌بس که برقرار شد دولت سوریه و نیروهای سوری و غیرسوری بطور طبیعی به آن پایبند بودند هر چند این نیروها برای تثبیت موقعیت خود به زمان احتیاج داشتند چرا که فاصله چندان میان زمان غلبه بر جبههًْ‌النصره و زمان آتش‌بس وجود نداشت از آن طرف گروههایی مثل احرارالشام، فیلق‌الشام زیر ورقه آتش‌بس را امضا کردند در حالی که هیچکس بطور رسمی اجرای آتش‌بس توسط این گروهها را تضمین نکرد حتی داعش و جبههًْ‌النصره با صراحت علیه مذاکرات سیاسی صحبت و اعلام کردند آتش‌بس را به رسمیت نمی‌شناسند. از آن طرف دولت‌های عربستان، قطر و ترکیه روی حضور نیروهایی در مذاکرات وین تاکید می‌کردند که مذاکره با دولت را نپذیرفته و آن را قانونی نمی‌دانستند! کاملا واضح بود که طرف مقابل - چه گروههای تروریستی و چه دولت‌های حامی آنان - به آتش‌بس پایبند نخواهند ماند.

در این بین دولت سوریه بر سر دو راهی قرار داشت از یک طرف می‌دانست که این آتش‌بس دست او و متحدانش را می‌بندد و از سوی دیگر موقعیت تضعیف شده گروههای تروریستی را ترمیم می‌کند با این جمعبندی دولت و متحدان آن نباید آتش‌بس را می‌پذیرفتند نتیجه نپذیرفتن این بود که پیروزی‌های نصر1 و 2  محفوظ می‌ماندند اما در عین حال از اعتبار خارجی دولت بشدت کاسته می‌شد و مناسبات دمشق مسکو هم بهم می‌ریخت و این در حالی بود که بخشی از موفقیت‌ها در عملیات‌های سه ماهه نصر محصول همکاری نزدیک نظامی-امنیتی ایران، روسیه و سوریه بود. دولت سوریه بعد از بررسی‌های زیاد پذیرفت که با طرح سیاسی که دو وجه امنیتی و سیاسی داشت، همراه شود. دولت آتش‌بس و تشکیل دولت وحدت ملی به گونه‌ای که بعضی از مخالفان هم در آن حضور داشته باشند را پذیرفت و گفت‌وگوها را آغاز کرد. ایران از همان آغاز نسبت به آتش‌بس و میز وین بدبین بود و آن را در نهایت به ضرر دولت سوریه ارزیابی می‌کرد. یک بار در حین مذاکرات وین، وزیر امور خارجه ایران وقتی صحبت از توافق بر سر آتش‌بس جلو آمد، پرسید ما از طرف همه متحدین خود تضمین می‌دهیم که آتش‌بس رعایت شود اما حالا چه کسی قرار است از طرف داعش، جبههًًْْ‌النصره و گروههای دیگر تضمین بدهد که آتش‌بس رعایت خواهد شد. جان کری وزیر خارجه آمریکا در پاسخ گفته بود ترکیه و عربستان هم از سوی این گروهها تضمین می‌دهند. این اگرچه یک اعلان رسمی مبنی بر نقش محوری عربستان و ترکیه در تقویت و مدیریت این گروههای تروریستی بود در عین حال آشکار می‌کرد که اگر شکسته شدن آتش‌بس به ضرر دولت سوریه باشد چرا که نه؟

آتش‌بس از نیمه فروردین‌ماه به اجرا درآمد. چند روز پس از آن یعنی در روز 18 فروردین گروهک تروریستی «جیش‌الفتح» که در واقع همان جبههًْ‌النصره است روستاهای منطقه «العیس»  را تصرف کرد و درست دو روز پس‌از آنکه نمایندگان آمریکا و روسیه روی «خان طومان» به عنوان منطقه آتش‌بس موافقت کردند خان‌طومان به تصرف درآمد.

اما آنچه در این ماجرا پیش آمد تاکیدی بر چند موضوع می‌باشد:

1- آمریکایی‌ها حسن‌نیتی در چیدن میز مذاکره نداشته‌اند چرا که اگر حسن‌نیت ‌داشتند، همزمان فکری برای ناقضین آتش‌بس می‌کردند ولی در واقع هم  در العیس و هم در خان‌طومان آمریکایی‌ها در عمل دست دولت سوریه را بستند.

2- استفاده بسیار گسترده تروریست‌ها از سلاح‌های پیشرفته‌‌ای مثل «موشک‌ تاو» که همه به آمریکایی‌ها تعلق دارند و نقل و انتقال این سلاح‌ها از مناطق دیگر به سمت منطقه خان‌طومان و در عین حال عدم واکنش آمریکا- با وجود اشراف اطلاعاتی آن- بیطرفی آمریکا و صداقت آن در مبارزه با تروریزم را بشدت زیر سؤال می‌برد.

3- همان‌گونه که رزمندگان اسلام خان طومان را در نیمه آبان سال قبل از دست تروریست‌ها آزاد کردند امروز قادرند بار دیگر این منطقه را آزاد نمایند و این در حالی است که آزادسازی خان‌طومان امروز آسان‌تر از دیروز است.

4- خان‌طومان آئینه‌ای است که نشان می‌دهد امکانات جهانی برای به شکست کشاندن یک دولت بسیج شده است. به عنوان مثال اسرائیلی‌ها که خیلی سعی می‌کنند، دخیل در پرونده سوریه دیده نشوند، دو روز پیش با صراحت اعلام کردند نمی‌خواهیم سوریه‌ای وجود داشته باشد به این معنا که شرایط ناامنی باید تداوم یابد تا دولتی و جنبشی ضدصهیونیستی را در خود پرورش ندهد.