نامه سرگشاده«آیت‌الله مکارم» به شیخ‌الازهر

تاریخ : دوشنبه 7 دی 1394 | 18:19 | نویسنده : حسن نژاد

به گزارش نامه نیوز،‌ متن نامه این مرجع تقلید به شیخ أحمد الطیب به شرح زیر است:


«بسم الله الرحمن الرحیم

حضور محترم جناب شیخ دکتر أحمد الطیب

سلام علیکم

ایام میلاد مبارک خاتم النبیین (صلی الله علیه وآله) را به شما و همه علمای الازهر الشریف تبریک عرض می‌کنم، حقیقت این است مواضع منطقی و وحدت‌گرایانه الازهر در طول تاریخ و دیدگاه‌های اعتدالی جنابعالی در گذشته نقطه روشنی است که امت مسلمان در گرماگرم جنجال‌های جریان‌های تکفیر و تندرو به آن امیدوار هستند، اما اقدامات تفرقه‌افکنانه اخیر که به نام الازهر انجام گرفته، مانند: اشکال‌گیری در رسانه‌ها بر عقاید مکتب اهل‌بیت(علیهم السلام) و نسبت غیر واقعی یک سری دیدگاه‌های غلط به شیعه به سبب بعضی از شبکه‌های مزدور و وابسته به بیگانگان که ما جدا از آنها بیزاریم، برگزاری مسابقات مقاله و کتاب و نمایشنامه نویسی برضدّ مذهب شیعه و تحقیر و ناچیز شمردن جمعیت پیروان مکتب اهل بیت در مصر با تعبیرات بسیار زننده و پیشگیری از حضور حتی یک نماینده از هموطنان مصری در پارلمان و مانند آن زنگ خطر انحراف الازهر از خط اعتدال و توجه به افراط‌گری که نتیجه آن جنگ مذهبی و از دست دادن آن افتخار تاریخی است را به صدا درآورد.

آیا در نظر شرع و عقل راه حل چالش بین مذاهب اسلامی گفتمان عالمانه بین پیشوایان مذاهب است یا ردیه‌نویسی و جنگ تبلیغاتی و مسابقه بر ضدّ یکدیگر؟

آیا برای شناخت عقاید یک مذهب باید معارف را از پیشوایان آن مذهب و منابع مورد وثوق آنان گرفت یا از چهره‌های منفور و شبکه‌های وابسته به دشمنان و جستجوی نقاط ضعف از لابلای کتاب‌های مورد نقد پیشوایان؟

آیا در شرایطی که با گذشت 35 سال از تأسیس جمهوری اسلامی ایران، تاکنون هیچ مرجع تقلیدی در صدا و سیما به نقد عقاید و فقه اهل سنت نپرداخته و هیچ مسابقه مقاله‌نویسی بر ضدّ اهل سنت توسط مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه ما انجام نگرفته، اقدام الازهر به این دو برنامه‌های تفرقه‌انگیز نشان عشق الازهر به وحدت اسلامی و تقریب مذاهب است؟ در ایران و افغانستان شیعه و سنی در کنار هم حتی در انتخابات و حکومت همکاری می‌کنند و مشکلی ندارند.

اگر خدای نکرده این هجمه تبلیغاتی خشم عده‌ای از متعصبان اهل سنت را برانگیزد و خون شیعیان هموطن شما را بریزند و عکس‌العمل مشابه صورت بگیرد، مسئولان الازهر در پیشگاه الهی مسئول این خون‌های به ناحق ریخته مسلمانان نخواهند بود؟

اینجانب با نگاه خوش‌بینانه‌ای که همیشه به شما داشته و دارم، امیدوارم با صلابت جلو این انحراف و سقوط الازهر را به دام توطئه دشمنان اسلام و وهابیون و تکفیری‌ها و وسوسه‌های خناسان تفرقه‌افکنی که ممکن است در اطراف شما وسوسه کرده و از مسیر اعتدال منحرف کنند بگیرید و چونان شیخ محمود شلتوت و دیگر مشایخ و مفاخر تاریخ الازهر در تاریخ خطه اعتدال و تقریب الازهر همچنان بدرخشید و این است امید درباره شما.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته»

بسیج مردمی بن‌بست را در سوریه شکست

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار نقدی در مراسم رونمایی از کتاب «بسیجی شهید به مثابه انسان آرمانی ایرانی» که در محل مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد با اشاره به این که بسیج، حقیقت انقلاب اسلامی است که به خوبی بروز و ظهوریافته و تبدیل به الگو شده است، اظهار داشت: امیدوارم این مسیر نورانی، بساط ظلم و ظالمی را در دنیا برچیند.

وی قدردانی از بسیج را اشاعه تفکر بسیجی دانست که نمونه اش انتشار کتاب بسیجی شهید به مثابه انسان آرمانی ایرانی است و تاکید کرد: این کتاب، فرهنگ ماندگار اخلاقی است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با تأکید بر اینکه، هیچ واژه ای نیست که در کلام امام به اندازه بسیج منزلت یافته باشد، ادامه داد: این توجه حضرت امام (ره) و اوج و رفعت بسیج به خاطر اخلاص در عمل است. چه در دوران دفاع مقدس و چه پس از آن این بسیجیان هستند که بدون چشم داشت جایگاه، مقام یا منفعت مالی فقط و فقط برای خدا خدمت کردند.

وی افزود: رهبر در تشریح و تأکید بر نقش بسیج در دفاع مقدس اظهار داشتند «اگر بسیج نبود سرنوشت جنگ چیز دیگری می شد و دشمن مسلط می گشت».

سردار نقدی تأکید کرد: حقیقت انسان را بسیجیان به درستی شناختند در حالی که ما انسان را در همین وضع ظاهر می بینیم و درک می کنیم.

وی نگاه بسیجی به انسان به عنوان موجود ملکوتی و خلیفه الله را رمز این اخلاص دانست و افزود: رسیدن به این قله دست نیافتنی است و فقط کسانی به آن خواهند رسید که خودشان با تمام وجود بسیجی باشند و تعریف و تشریح ماهیت و واقعیت بسیج خارج از باور و تفکر بسیجی، هر چقدر هم دقیق باشد، باز هم ناقص است.

جانشین فرمانده کل سپاه در امر بسیج با اشاره به تفاوت میان عملیات انتحاری با عملیات شهادت طلبانه، تصریح کرد: در جبهه تکفیر، عاملان انتحاری را مدت ها قرنطینه می کنند و با شستشوی مغزی و روش های بسیار پیچیده او را برای عملیات آماده کرده و دستگاه کنترل انفجار بمب را در جایی دیگر آماده نگه می دارند تا اگر حتی منصرف هم شد، از راه دور بمب متصل به او را منفجر کنند.

وی ادامه داد: عملیات شهادت طلبانه، داوطلبانه، آگاهانه و عاشقانه است که در میان بسیجیان ما دیده می شود از جمله بسیجیان شهید، حامد بزی، محمد گلدوی، محمد کیخا و مرتضی آسوده که برای آسیب ندیدن مردم، عامل انتحاری را دنبال و او را در بغل می گیرد.

سردار نقدی از شیخ زکزاکی و سه فرزند شهیدش یاد کرد و گفت: نفوذ حقیقت انقلاب و فرهنگ بسیجی باعث بیداری ملت های مظلوم و مستضعف جهان شده است، شیخ زکزاکی سه فرزند خود را فدای اسلام کرده و از جان خود هم گذشته است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: تفکر بسیج امروز خود را در جبهه های دیگر نشان می دهد و در میان مردم منطقه جوانه زده و آنچه که امروز بن بست را در سوریه شکست، بسیج مردمی است.


اخوان المسلمین سوریه: خون زهران علوش دامن ایرانی ها را می گیرد

به گزارش قدس آنلاین، سایت رسمی اخوان المسلمین سوریه با انتشار بیانیه ای رسمی با تسلیت مرگ بزرگ ترین تروریست فعال در سوریه، علوش را شیخ شهید نامید.

در این بیانیه آمده است با کشته شدن علوش توسط جنگنده روس، یقینا گفتگوها در نشست آینده ژنو و نیویورک دچار مشکلات جدی خواهد شد.

اخوان المسلمین با محکومیت مرگ این تروریست، مدعی شد خون او گریبانگیر بشار اسد، روس ها و ایرانی ها خواهد شد !

پیش از این نیز یوسف قرضاوی، رئیس اتحادیه علمای مسلمان که از رهبران معنوی اخوان المسلمین است مرگ علوش را تسلیت گفته بود.

زهران علوش تروریست وهابی که دانش آموخته عربستان سعودی و بزرگ ترین بازوی نظامی این کشور در سوریه به شمار می رفت روز گذشته در یک حمله هوایی در اطراف دمشق به هلاکت رسید


«عزت به تاراج رفته» از پاسپورت ایرانی «دیپلمات‌های خوشحال» را واقع‌بین می‌کند؟

تاریخ : چهارشنبه 2 دی 1394 | 06:54 | نویسنده : حسن نژاد

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، معلمان ایرانی دربند در امارات پس از ماهها بلاتکلیفی در این کشور کوچک حاشیه‌‍‌ی خلیج فارس، سرانجام به پرداخت جرایم سنگین و ممنوع‌الخروج شدن از این کشور محکوم شدند.

 

بر اساس گفته های یک منبع آگاه اصل ماجرای حضور این معلمان در امارات آن است که ایرانیان حاضر در امارات که بزرگترین جمعیت ایرانی خارج از کشور بعد از آمریکا را به خود اختصاص می‌دهند؛ برای تربیت اصیل فرزندان خود، از سالها پیش تعدادی مدرسه در شهرهای دبی، شارجه، ابوظبی و العین دایر کرده و معلمانی را برای تدریس در این مدارس به کار می‌گرفتند.

 

بر اساس قانون امارات، کسی که ویزا دارد باید درخواست خودرا به تعلیمی (آموزش و پرورش اجرایی) امارات بفرستد  و آنان نامه ها را به وزارت کار می فرستند. اماراتی ها می گویند مدرسه مانند یک کارخانه کفیل دارد و معلم ها مانند کارگر آنجا هستند و برای معلم ها کارت کارگری صادر می کنند و آنان را به عنوان کارگر می شناسند.

 

به گفته‌ی یکی از دست‌اندکاران این مدارس؛ «زمانی‌که معلمان کارگر محسوب می شوند باید ویزای خود را سال به سال تمدید کنند و برای هرسال تمدید آن مشکلات زیادی وجود دارد. برای این کار باید هر سه ماه یک بار سوء پیشینه بگیرند و انگشت نگاری کامل دست و قرینه چشم انجام دهند.» که البته این کار با همه‌ی مشقات و هزینه‌هایش همواره انجام می‌شده است.

 

با این حال اما به نظر می‌رسد اماراتی‌ها عزم خود را برای سنگ‌اندازی هر روزه در مسیر ادامه‌ی کار این مدارس، جزم کرده‌اند. بی‌شک آنها از بروز این اتفاق کاملا راضی هم خواهند بود. براساس برخی شنیده‌ها تا کنون هم فشارهای زیادی به مسئولین مدارس وارد شده از جمله اینکه اصرار براین بوده که باید کتب درسی و کتاب دینی اماراتی تدریس شده و حتی معلم‌های غیرایرانی که بعضا وهابی هستند؛ در این مدارس تدریس کنند.

 

بازداشت معلمان ایرانی از سوی پلیس امارات نشان می‌دهد که به رغم گفته‌های مسئولان وزارت خارجه، مشکل معلمان ایرانی در این کشور به قوت خود پابرجاست. این در حالی است که با ادامه اهانت‌ها به معلمان ایرانی اعزامی به امارات و تکرار بازداشت‌ها برخی گروه‌های داخلی خواستار ورود قوی و مؤثرتر دستگاه دیپلماسی کشور و معاونت حقوقی آموزش و پرورش به مسئله شده‌اند.

 

گویا کشور امارات قصد ندارد دست ناسازگاری خود را از سر معلمان ایرانی بردارد. اواسط مهر سال جاری 22 معلم ایرانی اعزامی به مدارس ایرانیان امارات به اداره پلیس این کشور احضار و 9 تن از آنان بازداشت شدند. علاوه بر این 13 معلم زن ایرانی اعزامی به امارات نیز برای حضور در دادگاه این کشور فراخوانده شدند. مشکل این معلمان از نظر نیروهای امنیتی امارات، نداشتن ویزای العین عنوان شد چراکه آنها فقط روادید دبی را داشتند و در حالی که در مدرسه ایرانی العین تدریس می‌کردند. این درشرایطی بود که در سال‌های گذشته نیز همواره این مرکز مدارس دبی بوده که برای معلمان ایرانی ویزا صادر می‌کرده است.

 

پس از گذشت حدود 10 روز از زندانی شدن معلمان مرد ایرانی در امارات و پس از پیگیری‌های وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و امور خارجه، این معلمان 24 مهرماه آزاد شدند اما اجازه‌ی خروج از این کشور را نیافتند.

 

یکی از معلمان اظهار داشت: تهیه «کارت کار» برای حل مشکل معلمان ایرانی در امارات حدود 500 تا 600 درهم هزینه دارد، این در حالی است که جریمه هر معلمی که این «کارت کار» را تهیه نکرده باشد 5 هزار درهم است.

 

ادامه اهانت به معلمان ایرانی اعزام شده به مدارس ایرانی امارات در حالی ادامه دارد که برخی گروه‌های داخلی خواستار اقدامات دیپلماتیک و ورود قوی و مؤثرتر معاونت حقوقی آموزش و پرورش به مسئله شده‌اند.

 

در همین حال اما ظاهرا دولت امارات به خوبی پی به بی ارزش شدن پاسپورت ایرانی طی یکی دو سال اخیر برده است چرا که چند روز بعد که سرپرست مدارس ایرانی در امارات برای پیگیری وضعیت این معلمان بازداشت شده در العین حضور یافت، بازداشت شد و او نیز به جمع 9 معلم زندانی شده پیوست.

 

در این میان معاون وزیر امور خارجه در ترسیم عمومی وضعیت عمومی ملیتهای مختلف ساکن امارات و آموزش و پرورش آنها گفت: امارات، کشوری مهاجرپذیر با جمعیتی حدود 8.5 میلیون نفر است. بیشتر از 1.5 میلیون نفر اماراتی و حدود 7 میلیون نفر از اتباع خارجی در این کشور زندگی می‌کنند.

 

اتباع کشورهای خارجی مانند هندی، پاکستانی، بنگلادشی، مصری و ایرانی و ... که بیشترین تعداد مقیمین در امارات را دارا هستند، به‌تدریج مدارسی در این کشور ایجاد کرده‌اند که براساس نظام آموزشی آن کشورها و زیر نظر مقررات دولت امارات اداره می‌شوند.

 

قشقاوی درخصوص مشکلات پیش‌آمده برای معلمین بازداشت شده گفته بود: "مشکل کنونی برای 9 معلم شریف در مدرسه العین، از این جا ناشی می‌شود که امارت ابوظبی که شهر العین نیز در این امارت قرار دارد، به‌خلاف امارت دبی، از اعطای روادید ورود و اشتغال به‌اندازه کافی و مورد نیاز مدارس ایرانی به معلمین ایرانی خودداری نموده است. این امارت معمولاً درخواست‌های وزارت آموزش و پرورش را به‌بهانه‌ی کثرت تقاضای روادید بی‌پاسخ می‌گذارد، و این امر به‌دنبال اخطارهای یک‌طرفه اماراتی، سرآغاز مشکلات کنونی برای معلمین عزیز شده است."

 

به هرصورت این روزها حکم دادگاه برای این معلمان صادر شده است و آنها ضمن محکومیت به جرائم سنگین، از این کشور نیز ممنوع‌الخروج شده‌اند.

 

این همه در شرایطی است که یکی از وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 92، افزایش عزت پاسپورت ایرانی بود. روحانی و همفکرانش که سیاست خارجی تهاجمی دولت قبل را موجب کم اعتبار شدن پاسپورت ایرانی می‌دانستند، وعده می‌دادند که با روی کار آمدن ایشان و از طریق «دیپلماسی خوشحال» جلوی بی‌حرمتی به ایرانیان را خواهند گرفت.

 

این برداشت ایشان از سیاست بین‌الملل اما ظاهرا چندان واقع‌بینانه نبوده است چراکه در حدود 27 اخیر که دیپلماسی مدعی تنش‌زدایی سکان وزارت خارجه‌ی ایران را در اختیار گرفته است؛ بی‌سابقه‌ترین بی‌حرمتی‌ها و تحقیرها نسبت به شهروندان ایرانی روا داشته شده است، بی‌حرمتی‌هایی که گاها از سوی دولت‌هایی با کمترین نقش و اهمیت در صحنه‌ی جهانی صورت می‌گیرد.

 

گذشته از حکم تحقیرآمیز و بی‌سابقه‌ای که اخیرا برای معلمان ایرانی در امارات صادر شده است؛ هتک حرمت نوجوانان ایرانی در فرودگاه جده و عدم اقدام عملی دولت سعودی برای مجازات متناسب عاملین حادثه، کشتار حجاج ایرانی در منا و مخالفت تحقیرآمیز سعودی‌ها با درخواست‌های مکرر و منفعلانه‌ی ایران برای اعزام هیئتی ایرانی برای بررسی این حادثه، عدم صدور مجوز ورود نماینده‌ی ایران به سازمان ملل، سخنان اهانت‌آمیز رئیس جمهور ترکیه علیه روحانی و رفتار خارج از عرف او با معاون اول روحانی و دهها مورد مشابه دیگر نشان می‌دهد که دیپلماسی منفعلانه و خوشحال نمی‌تواند تامین کننده‌ی منافع شهروندان ایرانی بوده و نه تنها عزت پاسپورت ایرانی را افزایش نمی‌دهد بلکه همان عزت داشته را نیز به باد خواهد داد.



سندی از خاندان پهلوی در لانه جاسوسی


تاریخ : چهارشنبه 2 دی 1394 | 06:52 | نویسنده : حسن نژاد

خانواده سلطنتی

19 ژانویه 1975

به طور کلی تصور می‌رود که اکثر اعضاء خانواده سلطنتی به درجات مختلف فاسد، غیراخلاقی و به مقدار زیادی نسبت به ایران و ملت ایران بی‌علاقه هستند. زندگی‌های تجملاتی و گران قیمت آنان، پارتی بازی و دخالت آنان در امور تجارت های دولتی و خصوصی، باعث گسترش این نظریه در بین مردم شده که دو پسر اشرف، یعنی شهریار و شهرام، عمیقاً در سوءاستفاده های متعدد مالی در شرکت‌های تجاری دست دارند.

تصمیمات سیاسی تا اندازه ای از طرف شاه گرفته می‌شود. اما احتمالاً تعدادی از اعضاء خانواده سلطنتی در این امور نفوذ دارند. در کنفرانس رامسر سپتامبر سال 1975 فرح مؤدبانه اما در انظار عمومی، در مورد حقوق اجتماعی و تحصیلات با شاه مخالفت کرد و از آن زمان او شروع به صحبت کرده و در طی دو سال، نقش عمده ای در قدرتمند کردن رژیم ایفاء کرده است.

فرح محبوب‌ترین عضو خانواده پهلوی در نزد مردم است. ولیعهد رضاپهلوی در حال حاضر به سوی قدرت مرکزی در حرکت است، اما به نظر نمی رسد آن موفقیتی را که در وجود شاه است، در او پیدا کرد. از او به عنوان محصلی در حد متوسط نام برده می شود. در مورد تحصیلاتش شایعات زیادی وجود دارد، ولی شاه اصرار دارد که او حداقل تا پایان تحصیلات دبیرستانی در ایران بماند.

بجز فرح و اشرف، شاه به عضو دیگری از خانواده سلطنتی در امور سیاسی اطمینان ندارد. دیگر کسان شاه، خواهرش شمس و فاطمه به او نزدیک هستند. برادرانش غلامرضا و عبدالرضا از صحنه سیاسی به دور هستند. تعدادی از اعضاء خانواده سلطنتی تا اندازه ای فاسد، فاقد اخلاق و بی علاقه به مردم تلقی می شوند واین بیشتر به خاطر زندگی اشرافی و مشاغلی که هم در دولت و هم در بخش خصوصی دارند ٬ می باشد.